توانمند سازی زنان براساس دانایی و تحصیلات دانشگاهی به مثابه نیروی انسانی متخصص
کد مقاله : 1672-ICM
نویسندگان
مهرانگیز شعاع کاظمی *
تهران
چکیده مقاله
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی و مطالعه ی نقش دانایی و تحصیلات دانشگاهی در توانمند سازی زنان به مثابه نیروی انسانی متخصص انجام شده است. روش تحقیق ترکیبی از نوع کمی و کیفی بودودر بخش کمی نمونه ی آماری متشکل از 200 نفر از زنان دردامنه سنی 30تا 40 سال شاغل شهر تهران که دارای تحصیلات کارشناسی ارشد و دکتری بود ند با روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. ابزار گردآوری پرسشنامه استاندارد توانمند سازی زنان که توسط گاپتا و سریواتاو طراحی و اعتبار یابی ، دارای 37 گویه بسته بود پرسشنامه از 5 مولفه تصمیم گیری، دسترسی و کنترل بر دیگر منابع، تحرک، امنیت، آگاهی جنسیتی تشکیل شده بود .به منظور برآورد پایایی از ضریب آلفای کرونباخ(76/.) و روایی آن توسط پژوهشگران و اساتید تایید شده بود.داده ها حاکی از آن بودکه شاخص تصمیم گیری در بعد مشارکت های سیاسی و اجتماعی مانند رای دادن و حضور در انتخابات و ارتباط با سازمانها ، در شاخص دسترسی و کنترل بر منابع در بعد کنترل بر درآمد خود و اعضای خانواده ، در شاخص تحرک در بعد رفتن به مکانهای ضروری و سفرهای ضروری بدون همراهی عضوی خانوادهیا لزوما مرد ، در شاخص امنیت در بعد احساس امنیت در محل کار و تردد در جامعه و در شاخص آگاهی جنسیتی در بعد موافقت اعضای خانواده با ضرورت تحصیلات دانشگاهی و اشتغال برای زنان دارای بیشترین میانگین بود که این مسئله بیانگرارتباط معنادار توانمند سازی زنان بر اساس دانایی و تحصیلات دانشگاهی به مثابه نیروی انسا
کلیدواژه ها
واژگان کلیدی توانمند سازی، دانایی، زنان و نیروی انسانی متخصص
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر