هوش تجاری مولد ، معرفی مزایا و چالش ها
کد مقاله : 1638-ICM
نویسندگان
زهرا جوادی نژاد *
خ شهمیرزادی . بن بست نیکو کلام . پلاک 10
چکیده مقاله
در سال‌های اخیر، رشد شتابان داده‌ها و گسترش فناوری‌های دیجیتال، سازمان‌ها را با چالش‌هایی جدی در مدیریت و تحلیل داده‌های ساختاریافته و به‌ویژه داده‌های بدون ساختار روبه‌رو کرده است که باعث بازنگری و توسعه در برخی مباحث گشته است .افزایش پیچیدگی داده‌ها و توسعه مدل‌های مولد سبب شده است که هوش تجاری سنتی دیگر پاسخ‌گوی نیازهای تحلیلی سازمان‌ها نباشد. هدف این پژوهش، تبیین مزایا، چالش‌ها و تحولات معماری ناشی از ادغام هوش مصنوعی مولد در هوش تجاری است. این مطالعه با روش مروری و تحلیل نظام‌مند ادبیات منتشرشده در دوره ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۵ انجام شد. یافته‌ها نشان می‌دهد که هوش تجاری مولد با فرآیندهایی همچون پردازش داده‌های چندوجهی، تولید خودکار بینش، شبیه‌سازی سناریوها و بهبود دقت مدل‌های پیش‌بینی، نقش مهمی در ارتقای کیفیت تصمیم‌سازی دارد. در مقابل، چالش‌هایی از جمله توهم‌زایی مدل‌ها، سوگیری داده، الزامات اخلاقی و نیاز به زیرساخت‌های محاسباتی پیشرفته، الزامی بودن توسعه چارچوب‌های نظارت و حاکمیت داده را برجسته می‌کند. بر اساس تحلیل‌های انجام‌شده، هوش تجاری مولد می‌تواند نسل جدیدی از سیستم‌های تصمیم‌یار را با قابلیت تحلیل عمیق‌تر، تعامل مکالمه‌ای و معماری مبتنی بر مدل‌های مولد در سازمان‌ها ایجاد کند.......
کلیدواژه ها
هوش تجاری مولد، هوش مصنوعی مولد، معماری داده، تحلیل چندوجهی، مدل‌های زبانی بزرگ، تصمیم‌سازی هوشمند.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر