| بازاریابی رسانههای اجتماعی مبتنی بر هوش مصنوعی و کسب و کارهای نوپای خلاق ؛ شناسایی و اولویتبندی عوامل حیاتی موفقیت |
| کد مقاله : 1613-ICM |
| نویسندگان |
|
محسن احمدوند *1، امیرارسلان صدقی2 1عضو هیئت علمی گروه مدیریت صنعتی و کارآفرینی دانشگاه شاهد 2دانشجوی کارشناسی ارشد کارآفرینی ، گروه مدیریت فناوری و کارآفرینی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران |
| چکیده مقاله |
| امروزه هوش مصنوعی به عنوان یک فناوری نوظهور راهبردهای مختلف کسب وک ار را متحول کرده است. این پژوهش با هدف شناسایی و اولویتبندی عوامل حیاتی موفقیت بازاریابی رسانههای اجتماعی مبتنی بر هوش مصنوعی در کسبوکارهای نوپای خلاق انجام شد. روش تحقیق ترکیبی و اکتشافی متوالی است؛ بهطوریکه در مرحله نخست با مرور نظاممند ادبیات و تحلیل ۷۳ مطالعه مرتبط، مجموعهای از عوامل مؤثر در پنج بعد فناورانه، سازمانی، محیطی، فردی و اقتصادی استخراج گردید. در مرحله کمی، این عوامل با استفاده از روش سوآرا و بر اساس نظرات ۸۶ مدیر و صاحب کسبوکار نوپای فعال در صنایع خلاق ایران اولویتبندی شدند. نتایج نشان داد «اثربخشی هزینه»، «دانش و مهارتهای مالکان»، «هزینه ادراکشده»، «فشار رقابتی» و «سودمندی ادراکشده» مهمترین عوامل موفقیت هستند. یافتهها بیانگر آن است که ترکیب شایستگی انسانی، مدیریت هزینه و پذیرش فناوریهای هوش مصنوعی نقش تعیینکنندهای در بهبود عملکرد بازاریابی استارتاپهای خلاق دارد. بر اساس نتایج، تقویت توانمندیهای مدیریتی و سرمایهگذاری هدفمند در ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی توصیه میشود. |
| کلیدواژه ها |
| بازاریابی رسانههای اجتماعی، هوش مصنوعی، عوامل حیاتی موفقیت، کسب و کار نوپا، صنایع خلاق، سوآرا |
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |
