تحلیلی بر نقش همزاد دیجیتال در هوشمندسازی فرآیندهای دانشگاه: یک مطالعه اولویت‌بندی با رویکرد پایداری
کد مقاله : 1583-ICM
نویسندگان
محدثه بورقانی فراهانی *1، پرمیس میرشفیعی2، صبا فرجی2
1دانشجوی کارشناسی ارشد رشته مدیریت صنعتی گرایش مدیریت تولید و عملیات - دانشکده مدیریت صنعتی وفناوری دانشکدگان مدیریت دانشگاه تهران .
2دانشجوی کارشناسی مدیریت صنعتی، دانشکدۀ مدیریت صنعتی و فناوری، دانشکدگان مدیریت، دانشگاه تهران
چکیده مقاله
زمینه: همزاد دیجیتال به عنوان یکی از فناوری‌های محوری انقلاب صنعتی چهارم، پتانسیل تحول در مدیریت دانشگاهی را دارد، اما شکاف پژوهشی در اولویت‌بندی کاربردهای آن با رویکرد پایداری وجود دارد.

هدف: این پژوهش با هدف شناسایی و وزندهی شاخص‌های پایداری و اولویت‌بندی کاربردهای همزاد دیجیتال در هوشمندسازی فرآیندهای دانشگاه انجام شد.

روش: مطالعه حاضر کاربردی و از نوع توصیفی-پیمایشی است. با مطالعه نظام‌مند ادبیات، ۹ کاربرد و ۱۲ شاخص پایداری شناسایی شد. با استفاده از روش‌های BWM و TOPSIS و پرسشنامه محقق‌ساخته (تأیید روایی توسط ۶ خبره)، داده‌ها تحلیل شد.

یافته‌ها: بعد اقتصادی با وزن ۰/۶۹۲۳ مهمترین بعد پایداری بود. شاخص «کاهش هزینه‌های عملیاتی» (۰/۳۰۶۷) بالاترین وزن را کسب کرد. در اولویت‌بندی نهایی، «نظارت و مدیریت بر کیفیت»، «کمک از راه دور» و «نظارت بر حضور دانشجو» رتبه‌های اول تا سوم را به خود اختصاص دادند.

نتیجه‌گیری: نتایج این پژوهش می‌تواند نقشه راهی برای مدیران دانشگاه‌ها در جهت سرمایه‌گذاری و به‌کارگیری هدفمند فناوری همزاد دیجیتال برای حرکت به سمت دانشگاه هوشمند و پایدار فراهم کند.
کلیدواژه ها
واژه‌های کلیدی: همزاد دیجیتال، دانشگاه هوشمند، پایداری، اولویت‌بندی، روش بهترین-بدترین (BWM)، روش تاپسیس (TOPSIS).
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر