نقش اقتصاد تجربه بر رفتار مصرف‌کننده در مقاصد گردشگری: رویکردی تجربه‌محور به بازاریابی مقصد
کد مقاله : 1569-ICM
نویسندگان
فائزه اسدیان اردکانی *1، فاطمه غفرانی2
1دانشیار، دانشکده اقتصاد، مدیریت و حسابداری، دانشگاه یزد، یزد، ایران
2دانشجوی کارشناسی‌ارشد بازاریابی جهانگردی، دانشکده اقتصاد، مدیریت و حسابداری، دانشگاه یزد، یزد، ایران.
چکیده مقاله
این مقاله به بررسی نقش اقتصاد تجربه در شکل‌دهی به رفتار مصرف‌کنندگان در مقاصد گردشگری پرداخته است. با توجه به گذار از مدل‌های اقتصادی مبتنی بر کالا و خدمات به سوی اقتصاد تجربه، این تحقیق به‌ویژه بر تأثیر تجربه‌های شخصی‌سازی‌شده، غوطه‌ورکننده و مبتنی بر فناوری‌های نوین مانند واقعیت افزوده و واقعیت مجازی در رفتار مصرف‌کنندگان تمرکز دارد. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهند که مصرف‌کنندگان به‌دنبال تجربه‌هایی هستند که با هویت‌ها، علایق و ارزش‌های شخصی‌شان هم‌راستا باشد و این روند توسط فناوری‌های دیجیتال تقویت می‌شود. همچنین، رشد گردشگری پایدار و اخلاقی، همراه با چالش‌های ایجاد تعادل میان تجربه‌های اصیل و اصول پایداری، یکی از موضوعات کلیدی مطرح‌شده است. استفاده از فناوری‌های دیجیتال و گردشگری هوشمند نیز به‌طور فزاینده‌ای در شکل‌دهی تجربه‌های پیشرفته‌تر و شخصی‌سازی‌شده تأثیرگذار است. این مقاله همچنین شکاف‌های موجود در ادبیات، از جمله نیاز به مطالعات بیشتر میان‌فرهنگی و تحقیق در مورد تجربه‌های منفی و میانجی‌شده توسط فناوری را برجسته می‌کند. در نهایت، این تحقیق به نیاز به راهبردهای بازاریابی جدید و تحقیقات بیشتر در جهت توسعه تجربیات گردشگری پایدار و مؤثر اشاره می‌کند.
کلیدواژه ها
اقتصاد تجربه، تجربه گردشگری، بازاریابی مقصد، پایداری در گردشگری، فناوری‌های دیجیتال
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر