| نقش رهبری غیررسمی در تسهیل یادگیری مستمر: راهبردی کلیدی برای نیل به چابکی سازمانی |
| کد مقاله : 1539-ICM |
| نویسندگان |
|
مبینا زارعی *1، فاطمه عبدلی مهرجردی2 1دانشجوی کارشناسی، مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه میبد، یزد، ایران 2دانشجوی کارشناسی، مدیریت کسب وکار، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه میبد، یزد، ایران |
| چکیده مقاله |
| سازمانهایی که در محیطهای پویا و بیثبات فعالیت میکنند، با فشار بیسابقهای برای سازگاری سریع و در عین حال حفظ مزیت رقابتی مواجه هستند. در حالی که ساختارهای رهبری رسمی و سرمایهگذاریهای فناوری، توجه سازمانی را به خود جلب میکنند، یک دارایی حیاتی، کمتر مورد استفاده قرار گرفته و تا حد زیادی نادیده گرفته میشود: رهبری غیررسمی در شبکهها. این مطالعه کتابخانهای-تحلیلی بنیادی-کاربردی، نقش محوری رهبران غیررسمی را در تسهیل یادگیری مداوم به عنوان کاتالیزوری برای دستیابی به چابکی سازمانی بررسی میکند. این تحقیق از طریق بررسی کیفی سیستماتیک متون منتشر شده، سه نقش به هم پیوسته را که رهبران غیررسمی ایفا میکنند، شناسایی میکند: (1) کاتالیزورها و محرکها برای فرهنگ یادگیری، (2) تسهیلکنندگان ایمنی روانی و جریان دانش، و (3) پلها و مترجمان بین سیستمهای رسمی و اقدام چابک. این سنتز نشان میدهد که رهبران غیررسمی، که خارج از سلسله مراتب رسمی فعالیت میکنند، شرایط بین فردی لازم برای اشتراک دانش را ایجاد میکنند، انتشار سریع دانش ضمنی را ممکن میسازند، الزامات استراتژیک را به شیوههای عملی تبدیل میکنند و در نهایت سازمانها را قادر میسازند تا به چابکی واقعی دست یابند. این مقاله یک چارچوب مفهومی ارائه میدهد که نشان میدهد چگونه رهبری غیررسمی به عنوان یک عامل توانمندساز انسانمحور برای تحول سازمانی عمل میکند. یافتهها نشان میدهد سازمانهایی که به چابکی واقعی دست مییابند، سازمانهایی خواهند بود که به صراحت رهبران غیررسمی را در ابتکارات یادگیری و تغییر استراتژیک خود شناسایی، توسعه و ادغام میکنند و مشارکت مکملی بین سیستمهای رسمی و شبکههای غیررسمی برقرار میکنند. |
| کلیدواژه ها |
| رهبری غیررسمی، شبکه غیررسمی، یادگیری مستمر، چابکی سازمان |
| وضعیت: پذیرفته شده |
