نقشمندی هوش مصنوعی در ارتقای تجربه مشتری و توسعه استراتژی‌های بازاریابی هوشمند (شرکت‌های هواپیمایی فعال در استان تهران)
کد مقاله : 1526-ICM
نویسندگان
فرشاد خاکپور *1، عباس اسدی2، محی الدین خسروی1، مهرنوش میرالی1
1گروه مدیریت بازرگانی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2گروه علمی مدیریت بازرگانی، واحد ورامین-پیشوا، دانشگاه آزاد اسلامی، ورامین، ایران
چکیده مقاله
استفاده از هوش مصنوعی در بازاریابی هوشمند به یک عامل کلیدی برای ایجاد تغییر و تحول در نحوه تعامل کسب‌وکارها با مشتریان‌ و ایجاد تجربه بهتری در آن‌ها تبدیل شده است. بر این اساس، هدف از این تحقیق بررسی نقش هوش مصنوعی در ارتقای تجربه مشتری و توسعه استراتژیهای بازاریابی هوشمند شرکت‌های هواپیمایی فعال در استان تهران است. این تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر روش گردآوری داده‌ها توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش حاضر متشکل از مدیران و کارشناسان ارشد شرکت‌های هواپیمایی فعال در استان تهران است. تعداد شرکت‌های هواپیمایی مستقر در استان تهران برابر با ۲۱ شرکت است و تعداد مدیران و کارشناسان ارشد فعال در این شرکت‌ها برابر با ۱۸۰۰ نفر است. حجم جامعه آماری این تحقیق محدود می‌باشد و از طریق جدول مورگان حجم نمونه با روش نمونه‌گیری تصادفی ساده 317 نفر تعیین گردید. ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه است و برای آزمون فرضیه‌های تحقیق از مد‌لسازی معادلات ساختاری مبتنی بر رویکرد حداقل مربعات جزئی (SMARTPLS3) استفاده شد. یافته‌های تحقیق حاکی از تأثیر هوش مصنوعی بر توسعه استراتژی‌های بازاریابی هوشمند و ارتقای تجربه مشتری است. همچنین در تأثیرگذاری هوش مصنوعی بر ارتقای تجربه مشتری به نقش میانجی استراتژی‌های بازاریابی هوشمند نیز اشاره شد.
کلیدواژه ها
استراتژی‌های بازاریابی هوشمند، تجربه مشتری، شرکت‌های هواپیمایی، هوش مصنوعی
وضعیت: پذیرفته شده