| تحلیل ساختاری چالشهای پیادهسازی صنعت ۴.۰ در صنایع دریایی ایران با رویکرد دیمتل |
| کد مقاله : 1514-ICM (R1) |
| نویسندگان |
|
سید محمد رضا ایازی *1، جواد تقی زاده2، محمدرضا تقی زاده3 1دانشکده مدیریت صنعتی و فناوری، دانشکدگان مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران 2دکترا مهندسی برق، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران 3استاد، گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت صنعتی و فناوری، دانشکدگان مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران |
| چکیده مقاله |
| انقلاب صنعتی چهارم و مفهوم صنعت دریایی ۴.۰، اگرچه پارادایمی نوین در مدیریت بنادر و کشتیرانی محسوب میشود، اما پیادهسازی آن در اکوسیستم دریایی ایران با موانع پیچیده و درهمتنیدهای روبروست. این پژوهش کاربردی با هدف شناسایی و تحلیل ساختاری روابط علی و معلولی چالشهای استقرار صنعت ۴.۰ در صنایع دریایی ایران انجام شده است. بدین منظور، ۲۳ چالش کلیدی با استفاده از مرور ادبیات و نظر خبرگان شناسایی شد. سپس با بهرهگیری از روش تصمیمگیری چندمعیاره دیمتل، شدت تأثیرگذاری و تأثیرپذیری این عوامل مورد تحلیل قرار گرفت. یافتههای پژوهش نشان داد که “افزایش خطر حملات سایبری” و “سیاستهای بازدارنده دولتی” به عنوان تأثیرگذارترین عوامل (علتها) در سیستم عمل میکنند و گلوگاههای اصلی هوشمندسازی هستند. در مقابل، عواملی همچون “عدم دسترسی به تکنولوژی” و “ریسکهای پیادهسازی”، علیرغم اهمیت بالا، ماهیتی معلولی دارند و خود ناشی از ضعف در زیرساختهای قانونی و امنیتی هستند. نتایج حاکی از آن است که برخلاف کشورهای توسعهیافته که تکنولوژی محرک تغییر است، در ایران موانع اصلی ماهیت زیرساختی و مقرراتی دارند. بنابراین، راهکار موفقیت در گذار به صنعت دریایی هوشمند، اولویتبخشی به ایمنسازی سایبری و اصلاح قوانین حمایتی پیش از تمرکز صرف بر خرید تجهیزات است. |
| کلیدواژه ها |
| صنعت ۴.۰، صنعت دریایی هوشمند، چالشهای پیادهسازی انقلاب صنعتی 4، روش دیمتل، سیاستگذاری دولتی. |
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |
