| مدل حکمرانی هوشمند منابع انسانی برای بازآفرینی خدمات عمومی در عصر بحرانهای همزمان |
| کد مقاله : 1482-ICM |
| نویسندگان |
|
فاطمه سادات میر *1، سیدمهدی الوانی2 1مدرس، دانشگاه علامه طباطبایی 2گروه مدیریت دولتی دانشگاه علامه طباطبایی، |
| چکیده مقاله |
| در دهههای اخیر، دولتها و جوامع با بحرانهای همزمان و پیچیدهای نظیر کووید-۱۹، بحران انرژی، تغییرات اقلیمی و تهدیدات سایبری مواجهشدهاند که نیازمند پاسخهای مدیریتی نوین، فوری و هوشمند است. در این شرایط، حکمرانی هوشمند منابع انسانی بهعنوان رویکردی تحولآفرین مطرح میشود که از فناوریهای دیجیتال، تصمیمگیری مبتنیبرداده، شفافیت و مشارکت شهروندی بهرهمیبرد. این پژوهش به دنبال طراحی مدلی نوین برای حکمرانی هوشمند منابع انسانی است که به بازآفرینی خدمات عمومی در شرایط بحرانهای همزمان کمککند. برای اینمنظور، به کمک روش تئوریپردازی مفهومی و تحلیل نظاممند منابع علمی، تلاششد خلاء موجود در ادبیات موضوع شناسایی و با ارائۀ یک مدل جامع نوین رفعگردد. مبتنی بر یافتههای این پژوهش، حکمرانی هوشمند منابع انسانی، مستلزم بهرهگیری از زیرساختهای فناوری نوین است. مدل مفهومی پژوهش با تلفیق 6 حوزۀ منابع انسانی دیجیتال، حکمرانی هوشمند، خدمات عمومی نوآورانه، رهبری دیجیتال، تابآوری سازمانی، و مدیریت بحرانهای همزمان طراحیشدهاست؛ و با تاکید بر تعامل چندلایه میان این ارکان، چارچوب جدیدی برای پاسخ به ابرچالشها ارائه میدهد که در مطالعات قبلی بهصورت جامع بررسینشدهبود. در این مدل، منابع انسانی دیجیتال، به عنوان ستون فقرات و نیرومحرکۀ سایر ارکان مطرح میشود. مدل پیشنهادی به سیاستگذاران و مدیران دولتی پیشنهادمیکند با بهرهگیری از زیرساختهای فناوری نوین، و با محوریت منابع انسانی هوشمند، تاب آوری خود را را برای مدیریت بحرانهای همزمان تقویتکرده و کیفیت خدمات عمومی را در این شرایط ارتقادهند. |
| کلیدواژه ها |
| حکمرانی هوشمند، منابع انسانی دیجیتال، رهبری دیجیتال، بحرانهای همزمان، تابآوری سازمانی، خدمات عمومی. |
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |
