| تحول دیجیتال در رسانههای ایران: آیندهپژوهی روندهای جهانی و طراحی مدل بومی راهبردی |
| کد مقاله : 1456-ICM |
| نویسندگان |
|
محمود جمالی *1، امیر گروسی2 1Unit 8 No.91 Yashar Dead End 2دانشگاه تهران |
| چکیده مقاله |
| این پژوهش با هدف بررسی تحول دیجیتال در رسانههای ایران و تدوین یک مدل بومی راهبردی برای تطبیق با روندهای جهانی انجام شده است. در ابتدا، پژوهش به مطالعه روندهای جدید جهانی در حوزه رسانهها از جمله کاربرد فناوریهایی مانند هوش مصنوعی، پلتفرمهای دیجیتال و دادههای کلان پرداخته است. سپس، چالشهای اساسی در مسیر تحول دیجیتال رسانههای ایران مانند محدودیتهای زیرساختی، موانع حقوقی و فرهنگی و همچنین تحریمها شناسایی و تحلیل شدهاند. جهت پاسخ به این چالشها، مدل راهبردی پیشنهادی با بهرهگیری از تجربیات جهانی، و مدلهای سناریونویسی، راهکارهایی متناسب با شرایط خاص ایران ارائه داده است. این مدل مبتنی بر رویکرد سناریونویسی طراحی شده و سه سناریوی خوشبینانه، محتمل و بدبینانه را شامل میشود که در هر یک، پیشرانهای کلیدی و روابط متقابل آنها بررسی شده است. نتایج پژوهش نشان میدهد تدوین استراتژیهای انعطافپذیر و بلندمدت میتواند موجب تحولات مثبت و پایدار در صنعت رسانه ایران شود و مسیر توسعه و تابآوری این صنعت را در عصر دیجیتال هموار سازد. |
| کلیدواژه ها |
| حکمرانی دیجیتال، تحول دیجیتال، مدیریت رسانه، سناریو نویسی، مدیریت استراتژیک |
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |
