| طراحی فرایند مدیریت درسآموختههای پروژه با استفاده از تکنیک بازنگری پس از اقدام و استخراج دانش در شرکت توسعه نیروگاههای حرارتی مپنا (توسعه 2) _ مطالعه موردی: احداث نیروگاه سیکل ترکیبی رمیله عراق |
| کد مقاله : 1431-ICM |
| نویسندگان |
|
زهرا صدری *1، مهسا ناصح2، احمد سپهری3، علیرضا رضایی4 1کارشناس مدیریت دانش شرکت مشاوره مدیریت دانش دانا 2کارشناس منابع اطلاعات و مستندسازی پروژه، شرکت توسعه نیروگاههای حرارتی مپنا (توسعه 2) 3مشاور و مدرس مدیریت دانش، گروه مشاوره مدیریت دانش دانا 4مدیر دفتر مدیریت پروژه، شرکت توسعه نیروگاههای حرارتی مپنا (توسعه 2) |
| چکیده مقاله |
| در سازمانهای پروژهمحور، بخش قابلتوجهی از دانش حیاتی در ذهن خبرگان نهفته است و عدم استخراج و مستندسازی آن میتواند به از دست رفتن تجربههای کلیدی و تکرار خطاها منجر شود. هدف این پژوهش، طراحی فرایند مدیریت درسآموختههای پروژه در شرکت توسعه نیروگاههای حرارتی مپنا (توسعه ۲) با تمرکز بر پروژه احداث نیروگاه سیکل ترکیبی رمیله عراق است. در این مطالعه، یک رویکرد ترکیبی بهکار گرفته شد که طی آن ابتدا از تکنیک بازنگری پس از اقدام برای شناسایی موضوعات بحرانی پروژه، انحرافات، مسائل عملکردی و فرصتهای بهبود استفاده شد. سپس برای هر حوزه شناساییشده، مصاحبههای عمیق با خبرگان انجام شد تا دانش ضمنی استخراج، تحلیل و به درسآموختههای قابلاستفاده تبدیل شود. فرایند پیشنهادی پژوهش شامل هفت مرحله است: 1) تعیین حوزههای دانشی، ۲) شناسایی خبرگان، ۳) برگزاری جلسات AAR، ۴) برگزاری جلسات استخراج دانش، ۵) بازنگری و صحهگذاری درسآموختهها، ۶) اشتراکگذاری درسآموختهها در سامانه مدیریت دانش و ۷) بازنگری و اصلاح دستورالعملها و رویههای عملیاتی. نتایج نشان میدهد این رویکرد تلفیقی باعث افزایش دقت در ثبت درس آموختههای کلیدی پروژه، تسهیل انتقال تجربه بین واحدها، بهبود کیفیت تصمیمگیری، کاهش خطاهای تکراری نیروگاه شده است. همچنین بهکارگیری ساختارهای مدیریت دانش نقش مهمی در استانداردسازی، انتشار و بهبود مستمر درسآموختهها داشته است. یافتهها نشان میدهد مدل ارائهشده قابلیت تعمیم به سایر پروژههای گروه مپنا را داشته و میتواند بهعنوان چارچوبی اثربخش برای تقویت حافظه سازمانی مورد استفاده قرار گیرد. |
| کلیدواژه ها |
| مدیریت دانش، مدیریت دانش پروژه، بازنگری پس از اقدام، استخراج دانش خبرگان، نیروگاه رمیله، گروه مپنا |
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |
