ارائه مدل سبک رهبری و توانمندسازی دیجیتال بانوان
کد مقاله : 1429-ICM
نویسندگان
نگین سنگری1، پیوند میرزائیان خمسه *2
1استادیار، گروه مدیریت، دانشکده علوم اجتماعی و اقتصادی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران.
2دکتری مدیریت بازاریابی، دانشکده علوم اجتماعی و اقتصادی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران.
چکیده مقاله
توانمندسازی دیجیتال زنان به‌عنوان یکی از پیش‌نیازهای کلیدی توسعه اجتماعی و اقتصادی، همچنان با موانع ساختاری، فرهنگی و فناورانه روبه‌رو است. مرور مطالعات اخیر نشان می‌دهد که شکاف قابل‌توجهی میان دسترسی، مهارت و مشارکت دیجیتال زنان وجود دارد و نقش عوامل مدیریتی و رهبری در این فرآیند هنوز به‌صورت جامع تبیین نشده است. این پژوهش با هدف تبیین نقش سبک‌های رهبری در توانمندسازی دیجیتال زنان، یک مرور نظام‌مند مبتنی بر دستورالعمل‌های PRISMA 2020 و چارچوب ترافیلد و همکاران در پایگاه اسکوپوس طی سال‌های 2020 تا 2025 انجام داد. یافته‌ها نشان داد سبک‌های رهبری تحول‌آفرین، مشارکتی، فراگیر، خدمتگزار و دیجیتال نقش بنیادین در توسعه مهارت‌های دیجیتال، ارتقای انگیزش، ایجاد امنیت روانی و تسهیل مشارکت فناورانه زنان دارند. نتایج نیز حاکی از آن است که رهبری تحول‌آفرین و دیجیتال محرک‌های اصلی یادگیری، انگیزش و ورود زنان به فضاهای فناورانه‌اند، در حالی‌که رهبری مشارکتی و فراگیر با تقویت مشارکت، عدالت و امنیت روانی تعاملات دیجیتال را توسعه می‌دهند. همچنین، رهبری خدمتگزار از طریق افزایش سرمایه روان‌شناختی- اعتماد، خودکارآمدی و تاب‌آوری- توانمندسازی درونی زنان را تقویت می‌کند. عوامل زمینه‌ای شامل فرهنگ سازمانی، حمایت دولتی و نهادی و شبکه‌های اجتماعی و سرمایه روانشناختی نقش تکمیلی دارند. مدل مفهومی ارائه‌شده نشان می‌دهد توانمندسازی دیجیتال زنان نتیجه تعامل چندلایه سبک‌های رهبری و شرایط ساختاری است و می‌تواند مبنای طراحی مداخلات مؤثر برای سیاست‌گذاران و مدیران قرار گیرد.
کلیدواژه ها
سبکهای رهبری، توانمندسازی دیجیتال بانوان، تحلیل مضمون.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی