| شناسایی چالش های تحول دیجیتال در صنایع غذایی ایران |
| کد مقاله : 1365-ICM |
| نویسندگان |
|
سعید زارع زارع *1، مژگان آژیده2، حسنعلی محمدی3 1مدیرعامل اندیشکده 2مدیر فرهنگی اندیشکده 3مدیر بخش حکمرانی صنعتی اندیشکده |
| چکیده مقاله |
| فناوریها، فرآیندها، بخشها و افراد زیادی درگیر تحول دیجیتال هستند و همین گستردگی، چالشهای متعددی ایجاد میکند. اجرای موفق تحول دیجیتال نیازمند پذیرش همه کارکنان، حتی نیروهای دورکار است. سازمانها باید برای کاهش مشکلات و تسریع این فرآیند، مزایای تغییر را برای کارکنان تبیین کنند، انتظارات روشنی تعیین کرده و دسترسی آنان به آموزش را فراهم سازند. هدف پژوهش حاضر، شناسایی چالشهای تحول دیجیتال در صنایع غذایی ایران بود. این تحقیق از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش، کیفی است. جامعه آماری شامل مدیران صنایع غذایی استان اصفهان بود. نمونهگیری به شیوه گلوله برفی انجام شد و تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت. برای تحلیل دادهها نیز از تحلیل محتوای قراردادی استفاده شد. نتایج نشان داد چالشهای اصلی تحول دیجیتال در این صنعت شامل مقیاس پایین تولید، مقاومت ذهنی کارکنان و دشواری در متقاعد کردن مدیرعامل است. همچنین مشکلات مرتبط با استفاده از فناوریهای دیجیتال عبارتاند از: صرفه اقتصادی در تولید انبوه، محدودیت بازار فروش، کمبود استانداردها و مواد اولیه، و مقاومت کارکنان بخش اتوماسیون نسبت به تغییر. بر اساس این یافتهها، ضروری است مدیران مسیر استراتژیک مشخصی برای تحول دیجیتال طراحی کنند. نخستین گام، تعیین مدل عملیاتی مناسب برای ارائه محصولات و خدمات است. با انتخاب مدل عملیاتی، تمامی فرآیندهای داخلی کارخانه ارزیابی شده و برنامه اقدام متناسب تدوین میشود. |
| کلیدواژه ها |
| تحول دیجیتال، دگرگونی، صنایع غذایی |
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |
