کیفیت ادراک شده از آب آشامیدنی و رفتارهای پرداختی و مصرفی مشترکین (مطالعه‌ی موردی: شرکت آب و فاضلاب شهرستان ملایر)
کد مقاله : 1349-ICM
نویسندگان
محمدجواد آذرشاهی *
دانش آموخته ی دکتری تخصصی، مدیریت بازرگانی، گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
چکیده مقاله
آب یک منبع ضروری است که تقاضای فزاینده‌ای داشته،‌ منبع حیاتی برای زندگی روزمره، برای بقای انسان ضروری و جزئی از بدن انسان است. شواهد علمی نشان از آن دارد که کیفیت ادراک شده از آب آشامیدنی نقش به سزایی در رفتارهای مصرفی و پرداختی مشترکین در شرکت‌های آب و فاضلاب دارد. این مطالعه در قالب یک طرح کمی، توصیفی پیمایشی و کاربردی، با هدف شناخت تأثیر ادراک از کیفیت آب آشامیدنی بر رفتارهای پرداختی و مصرفی مشترکین شرکت آب و فاضلاب شهرستان ملایر اجرا شد. جامعه‌ی آماری آن کلیه مشترکین شرکت آبفای شهرستان ملایر بودند که از میان آنها به روش نمونه‌گیری در دسترس 384 نفر انتخاب شدند. داده‌ها با استفاده از پرسشنامه گردآوری و داده‌ها با استفاده از روش مدلسازی مسیری ساختاری مبتنی بر حداقل مربعات جزئی در بستر نرم‌افزار اسمارت پی‌ال‌اس تحلیل شد. یافته‌ها مؤید تأثیر معنادار کیفیت ادراک شده از آب آشامیدنی به میزان 424/0 (384 = n، 810/8 = t-value، 18/0 = r2، 05/0 = α، 95/0 = P) بر رفتار مصرفی و به میزان 241/0 (384 = n، 651/4 = t-value، 06/0 = r2، 05/0 = α، 95/0 = P) است. همچنین شواهد مؤید تأثیر معنادار رفتار مصرفی به میزان 216/0 (384 = n، 150/4 = t-value، 05/0 = r2، 05/0 = α، 95/0 = P) بر تمایل به پرداخت قبوض توسط مشترکین می‌باشد. است.
کلیدواژه ها
کیفیت ادراک شده، تمایل به پرداخت، رفتار مصرفی، آب آشامیدنی.
وضعیت: پذیرفته شده