تحلیل اثر هوشمندی استراتژیک و ساختار سازمانی بر تقویت برندینگ سازمانی با تاکید بر رویکرد تعالی سازمانی
کد مقاله : 1337-ICM
نویسندگان
بهنام غضنفری *
دکتری مدیریت کسب و کار ، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
چکیده مقاله
در محیط رقابتی امروز، برندسازی سازمانی به‌عنوان یکی از عوامل کلیدی موفقیت، تمایز و شکل‌گیری هویت سازمان‌ها شناخته می‌شود. هدف پژوهش حاضر، تحلیل اثر هوشمندی استراتژیک و ساختار سازمانی بر تقویت برندسازی سازمانی با تأکید بر رویکرد تعالی سازمانی است. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش، توصیفی–پیمایشی است. جامعه آماری شامل ۲۱۷ نفر از کارکنان سازمان بوده و با استفاده از فرمول کوکران، نمونه‌ای به حجم ۱۳۸ نفر انتخاب شد. ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه استاندارد ۴۵ سؤالی است که پایایی آن با آلفای کرونباخ تأیید گردید. تحلیل داده‌ها با بهره‌گیری از آمار توصیفی و مدل‌سازی معادلات ساختاری انجام شد. نتایج نشان داد که هوشمندی استراتژیک در ابعاد آینده‌پژوهی، مأموریت و برنامه‌ریزی، دانش استراتژیک و ارزش‌آفرینی—بر برندسازی سازمانی تأثیر معنادار دارد. همچنین ابعاد رویکرد تعالی سازمانی از جمله رهبری، استراتژی، مدیریت فناوری، مدیریت دانش، یادگیری، ارزیابی عملکرد و مدیریت منابع انسانی نیز بر تقویت برندسازی سازمانی مؤثر هستند. مدل مفهومی پژوهش که بر پایه مبانی نظری و یافته‌های تجربی شکل گرفته، مورد تأیید قرار گرفت. به‌طور کلی، نتایج نشان می‌دهد مدیریت منابع انسانی، رویکرد تعالی سازمانی و ساختار سازمانی نقش مثبت و معناداری در تقویت برندسازی سازمانی دارند و تمامی فرضیات پژوهش تأیید شد.
کلیدواژه ها
برندسازی سازمانی، تعالی سازمانی، ساختار سازمانی، هوشمندی استراتژیک
وضعیت: پذیرفته شده مشروط برای ارائه به صورت پوستر