بازآفرینی یادگیری و آموزش از طریق فرهنگ دیجیتال در بستر فناوری‌های نوین
کد مقاله : 1333-ICM
نویسندگان
عباس اسدی1، مایا مجرد اردکانی *2
1گروه علمی مدیریت بازرگانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورامین- پیشوا، تهران، ایران
2دانشجوی دکتری مدیریت سیاست گذاری بازرگانی دانشگاه علوم تحقیقات
چکیده مقاله
پژوهش حاضر با هدف واکاوی نقش فرهنگ دیجیتال و تحولات ناشی از فناوری‌های نوین در بهبود کیفیت آموزش، ارتقای یادگیری و تقویت عملکرد کارکنان انجام شده است. با توجه به سرعت فزاینده تحول دیجیتال و وابستگی روزافزون فرآیندهای آموزشی به فناوری، درک سازوکارهای فرهنگی و سازمانی مؤثر بر پذیرش و کاربست ابزارهای دیجیتال ضرورتی راهبردی به شمار می‌رود. این تحقیق به روش مروری کتابخانه‌ای و با تحلیل منابع علمی منتشرشده صورت گرفت. در گام نخست، منابع معتبر داخلی و خارجی در حوزه فرهنگ دیجیتال، تحول دیجیتال، مدیریت دانش، آموزش هوشمند و عملکرد کارکنان شناسایی و غربال شدند. سپس داده‌های استخراج‌شده بر اساس روش تحلیل مضمون طبقه‌بندی و تفسیر شدند. یافته‌ها نشان می‌دهد که فرهنگ دیجیتال نقشی محوری در شکل‌دهی به نگرش، رفتار و مهارت‌های دیجیتال کارکنان و معلمان دارد و می‌تواند کیفیت یادگیری، میزان مشارکت یادگیرندگان، اثربخشی آموزش و در نهایت عملکرد سازمانی را به‌طور معناداری تحت تأثیر قرار دهد. همچنین، وجود فرهنگ دیجیتال توانمند، پیش‌نیاز موفقیت برنامه‌های تحول دیجیتال و بستری برای توسعه سواد دیجیتال، نوآوری آموزشی و یادگیری پیوسته محسوب می‌شود. نتایج پژوهش بیان می‌کند که پیوند میان فرهنگ دیجیتال و یادگیری زمانی تقویت می‌شود که زیرساخت‌ها، سیاست‌ها و رویه‌های سازمانی همسو با ارزش‌های دیجیتال طراحی شده باشند. در نهایت، تحقیق حاضر ضمن ارائه تصویری جامع از تأثیر فرهنگ دیجیتال بر آموزش، شکاف‌های پژوهشی موجود را نیز روشن می‌سازد و زمینه‌ای برای مطالعات تجربی آینده فراهم می‌کند.
کلیدواژه ها
فرهنگ دیجیتال، تحول دیجیتال، یادگیری، آموزش مبتنی بر فناوری‌های نوین، انقلاب صنعتی چهارم
وضعیت: پذیرفته شده