| شناسایی عوامل مؤثر بر ادراک انصاف در الگوریتمهای قیمتگذاری یک مطالعه مرور نظاممند |
| کد مقاله : 1330-ICM |
| نویسندگان |
|
محسن نظری *1، پریسا ناصری2 1گروه بازاریابی دانشکدگان مدیریت دانشکده کسب و کار دانشگاه تهران، تهران ایران 2دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی، گرایش سیاستگذاری، دانشگاه تهران، پردیس بین المللی کیش،تهران، ایران و کارشناسیارشد رهبری کسبوکار، دانشگاه ترینیتی وسترن، ونکوور، کانادا. |
| چکیده مقاله |
| این مطالعه با هدف شناسایی و طبقهبندی عوامل مؤثر بر ادراک انصاف در الگوریتمهای قیمتگذاری انجام شد. پژوهش حاضر یک مرور نظاممند است که با جستجو در پایگاههای اطلاعاتی معتبر بینالمللی و داخلی، شامل Scopus، Web of Science و SID، و استفاده از کلیدواژههای مرتبط و معادلهای فارسی آنها صورت گرفت. مقالات واجد معیارهای ورود انتخاب و دادهها با استفاده از تحلیل محتوای کیفی استخراج و طبقهبندی شدند. نتایج نشان داد عوامل مؤثر بر ادراک انصاف در پنج دسته اصلی قرار دارند: ادراک انصاف قیمتی که شامل سه بعد روانشناختی (ساختار بیان قیمت، تجربه و شناخت کاربران و نگرانی مصرفکننده نسبت به عدالت)، اجتماعی (اعتماد و رابطه خریدار و فروشنده، نگرانیهای قانونی و اخلاقی، جنسیت و آشنایی با سیستم) و فناورانه (طراحی الگوریتم، سبد محصول پویا، شفافیت و ممیزی الگوریتم، مدلهای یادگیری ماشین) است؛ پیامدهای ادراک انصاف که شامل پیامدهای مثبت و منفی رفتار کاربران مانند رضایت، وفاداری، قصد خرید مجدد، تنفر از برند و رفتار راهبردی بوده و تحت تأثیر عوامل روانشناختی و اجتماعی شکل میگیرد؛ . بدین ترتیب، ادراک انصاف در الگوریتمهای قیمتگذاری نتیجه تعامل پیچیده و چندبعدی میان عوامل روانشناختی، اجتماعی و فناورانه است و توجه همزمان به این پنج دسته میتواند به طراحی الگوریتمهای شفاف، تدوین سیاستهای منصفانه و بهبود تجربه کاربری در بازارهای دیجیتال کمک کرده و پیامدهای منفی ناشی از بیانصافی را کاهش دهد. |
| کلیدواژه ها |
| ادراک انصاف، الگوریتمهای قیمتگذاری، روانشناختی، اجتماعی، فناورانه. |
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |
