نقش مسئولیت اجتماعی شرکتی در توسعه نوآوری‌های پایدار در صنعت قطعه‌سازی خودرو: یک رویکرد استراتژیک
کد مقاله : 1310-ICM
نویسندگان
علی بدیع زاده *1، ساینا نوروزی2
1دکترعلی بدیع زاده ،استادیار، گروه مدیریت و حسابداری، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران
2، ساینا نوروزی ،کارشناسی ارشد مدیریت استراتژیک ، گروه مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران E-mail: saina.noroozi@iau.ir
چکیده مقاله
هدف از انجام این تحقیق بررسی نقش مسئولیت اجتماعی شرکتی در توسعه نوآوری‌های پایدار در صنعت قطعه‌سازی خودرو با رویکرد استراتژیک بوده است. نوع این تحقیق، از لحاظ ابزار جمع آوری اطلاعات، توصیفی –همبستگی است و از نظر هدف، کاربردی است. جامعه آماری تحقیق را کلیه مدیران ارشد و میانی شرکت های فعال در صنعت تولید قطعات خودرو در تعداد 21 شرکت منتخب تشکیل می دهند که تعداد آنها برابر با 133 نفر بوده است. با استناد به رابطه نمونه گیری کوکران تعداد 99 نفر از آنها به شیوه تصادفی ساده انتخاب شده و پرسشنامه های تحقیق میان آنان توزیع گردید. به منظور سنجش متغیرها از پرسشنامه استفاده شد. داده ها با استفاده از مدل های معادلات ساختاری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها نشان داد که مسئولیت اجتماعی بر روی هریک از ابعاد رویکردهای استراتژیک شرکت تاثیر مستقیم و معناداری دارد. همچنین تاثیر هریک از این ابعاد بر روی نوآوری پایدار نیز در جهت مثبت و معنادار بدست آمد. نتایج آزمون نقش واسطه ای رویکردهای استراتژیک شرکت در رابطه بین مسئولیت اجتماعی و نوآوری پایدار نشان داد که مسئولیت اجتماعی به طور معناداری می تواند از طریق رویکردهای استراتژیک، بر روی نوآوری پایدار شرکت تاثیر بگذارد. نتایج این آزمون برای ابعاد رویکردهای استراتژیک شرکت نشان داد که مسئولیت اجتماعی تنها از طریق تنظیم روابط خارجی بر روی نوآوری پایدار تاثیر مستقیم و معنادار دارد، در حالی که نقش واسطه ای دو بعد مدیریت فرایندهای داخلی و تنظیم دیدگاه های ارزیابی عملکرد مدیران در این رابطه، تایید نشد
کلیدواژه ها
رویکردهای استراتژیک، مسئولیت اجتماعی، نوآوری پایدار
وضعیت: پذیرفته شده