چشم‌انداز جهانی پژوهش در تعامل هوش مصنوعی و مدیریت دانش: تحلیل علم سنجی
کد مقاله : 1278-ICM
نویسندگان
زهرا کیان راد *1، سیف اله اندایش2
1دانش آموخته دکتری دانشگاه تهران، مدیریت دانش، دانشگاه تهران، ایران
2استادیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه خلیج فارس، بوشهر، ایران
چکیده مقاله
بررسی کاربردهای هوش مصنوعی در مدیریت دانش طی سال‌های اخیر پیشرفت چشمگیری داشته و به یکی از حوزه‌های پژوهشی محوری در مدیریت و فناوری تبدیل شده است. هدف این پژوهش، ترسیم چارچوب فکری مطالعات مرتبط با هوش مصنوعی در مدیریت دانش با استفاده از تحلیل هم‌واژگانی است. بدین منظور، تعداد ۵۶۸۶ مقاله منتشرشده بین سال‌های ۱۹۷۵ تا ۲۰۲۲ از پایگاه اسکوپوس بازیابی شد. با بهره‌گیری از نرم‌افزار VOSviewer، عناوین و چکیده‌های این مقالات مورد بررسی قرار گرفت تا نقشه بصری از پرتکرارترین اصطلاحات تولید شود. یافته‌ها نشان داد که «مدیریت دانش» پرتکرارترین کلیدواژه در میان اسناد بررسی‌شده بوده است. تحلیل هم‌واژگانی همچنین شش خوشه پژوهشی اصلی را در این حوزه شناسایی کرد: (۱) منابع داده و یکپارچه‌سازی، (۲) الگوریتم‌ها و مدل‌های یادگیری ماشینی، (۳) سازماندهی و برچسب‌گذاری خودکار محتوا، (۴) جستجوی هوشمند، و (۵) تحلیل‌ها و گزارش‌دهی. این تحلیل جامع بینش ارزشمندی از ساختار دانشی کاربردهای هوش مصنوعی در مدیریت دانش ارائه کرده و به‌عنوان مبنایی برای پژوهش‌های آینده و توسعه راهبردهای اثربخش در بهره‌گیری از هوش مصنوعی در مدیریت دانش عمل می‌کند.
کلیدواژه ها
هوش مصنوعی، مدیریت دانش، هوش مصنوعی (AI)، اسکوپوس، VOSviewer
وضعیت: پذیرفته شده