| بررسی نقش توانایی های شناختی کارکنان و خلق دانش در پیش بینی عملکردکارکنان با نقش تعدیلگری و رهبری تحول آفرین (مورد مطالعه: مرکز بهداشت اصفهان) |
| کد مقاله : 1277-ICM |
| نویسندگان |
|
زهرا جلائی * دانشگاه پیام نور |
| چکیده مقاله |
| در محیط رقابتی امروز، ارتقاء عملکرد کارکنان نیازمند بهرهگیری از تواناییهای شناختی و خلق دانش است. رهبری تحولآفرین بهعنوان یکی از مهمترین سبکهای رهبری میتواند این روابط را تقویت کند. هدف پژوهش، بررسی نقش تواناییهای شناختی و خلق دانش در پیشبینی عملکرد کارکنان با تأکید بر نقش تعدیلگری رهبری تحولآفرین در مرکز بهداشت اصفهان است. مطالعه حاضر از نوع کاربردی و به روش توصیفی-پیمایشی انجام شد. جامعه آماری شامل ۱۵۰۰ نفر از کارکنان مرکز بهداشت شماره یک اصفهان بود و حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران ۳۰۶ نفر تعیین گردید. نمونهگیری به روش تصادفی ساده انجام شد. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه استاندارد ۴۸ سؤالی بود که روایی و پایایی آن تأیید شد. دادهها با نرمافزار SPSS و مدل معادلات ساختاری در PLS تحلیل شدند. نتایج نشان داد تواناییهای شناختی و خلق دانش هر دو تأثیر مثبت و معناداری بر عملکرد کارکنان دارند. همچنین نقش تعدیلگری رهبری تحولآفرین در تقویت رابطه بین تواناییهای شناختی و خلق دانش با عملکرد تأیید شد. بهکارگیری سبک رهبری تحولآفرین میتواند اثر تواناییهای شناختی و فرآیند خلق دانش بر عملکرد کارکنان را افزایش دهد. پیشنهاد میشود مدیران با تقویت مهارتهای رهبری تحولآفرین، زمینه ارتقاء عملکرد سازمانی را فراهم کنند. این پژوهش نشان میدهد وقتی مدیران سبک رهبری تحولآفرین را بهکار میگیرند، تواناییهای ذهنی کارکنان و دانش ایجادشده در سازمان تأثیر بیشتری بر بهبود عملکرد میگذارد. با ایجاد محیط حمایتی و الهامبخش، میتوان کارایی، همکاری و نوآوری را افزایش داد که به نفع کارکنان و کیفیت خدمات بهداشتی است. |
| کلیدواژه ها |
| تواناییهای شناختی؛ خلق دانش؛ عملکرد کارکنان؛ رهبری تحولآفرین. |
| وضعیت: پذیرفته شده |
