فناوری اطلاعات و ارتباطات، کیفیت حکمرانی و کارآفرینی
کد مقاله : 1267-ICM
نویسندگان
مجید محمودی *
استادیار گروه مدیریت و حسابداری، دانشکده علوم مدیریت و حسابداری، دانشگاه ولایت، ایرانشهر، سیستان و بلوچستان
چکیده مقاله
در عصر حاضر با گسترش و پیشرفت روز افزون فناوری اطلاعات و ارتباطات، شاهد تحولات اساسی در زمینه های مختلف و از جمله کارآفرینی هستیم، طوری که شاید بتوان گفت مفهوم کارآفرینی به طور کامل با فناوری اطلاعات و ارتباطات و فناوری های دیجیتال مرتبط شده و حتی با گسترش هوش مصنوعی در چند سال اخیر کارآفرینی ابعاد و مفهوم جدیدی می‌تواند پیدا نماید. با توجه به اهمیت موضوع، مطالعه حاضر به بررسی تاثیر فناوری اطلاعات و ارتباطات و شاخص کیفیت حکمرانی بر روی شاخص کارآفرینی در ایران طی سالهای 1380 تا 1401 پرداخته است. نتایج حاصل از آزمون باند پسران تایید کننده وجود رابطه بلند مدت میان متغیرهای مورد مطالعه است. همچنین نتایج حاصل از برآورد مدل با استفاده از روش خود توضیح برداری با وقفه های توضیعی (ARDL) بیانگر تاثیر مثبت هر دو متغیر فناوری اطلاعات و ارتباطات و کیفیت حکمرانی بر روی شاخص کارآفرینی می‌باشد. این نتایج نشان می‌دهد که برای بهبود محیط کارآفرینی و تقویت فعالیت‌های خلاقانه، باید توجه ویژه به بهبود شاخصهای مختلف حکمرانی و همچنین تسهیل و گسترش زیرساختهای فناوری اطلاعات و ارتباطات داشته باشیم.
کلیدواژه ها
کارآفرینی، فناوری اطلاعات و ارتباطات، کیفیت حکمرانی، ARDL
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی