| تاثیر ارتباطات درون سازمانی بر افزایش رضایت شغلی کارکنان در بانک صادرات ایران |
| کد مقاله : 1259-ICM (R1) |
| نویسندگان |
|
محمد قاسمی *1، شادی نظرزاد2، عالیا نامجو3 1هیات علمی دانشگاه پیام نور مشهد ، گروه مدیریت 2ندارد 3کارمند بانک |
| چکیده مقاله |
| این پژوهش با هدف بررسی تأثیر ارتباطات درونسازمانی، شفافیت ارتباطات، بازخورد، تعاملات دوسویه و استفاده از فناوریهای مدرن بر رضایت شغلی کارکنان انجام شد. پژوهش از نوع توصیفی-پیمایشی بوده و با استفاده از ابزار پرسشنامه 97 نفر از کارکنان بانک صادرات بهعنوان نمونه مورد بررسی قرار گرفتند. دادهها با نرمافزارهای SPSS و SMART PLS تحلیل شدند. نتایج نشان داد که تمامی متغیرهای مستقل، بهجز شفافیت ارتباطات، تأثیر مثبت و معناداری بر رضایت شغلی کارکنان دارند. ارتباطات دوسویه و بازخورد بهعنوان مهمترین عوامل تأثیرگذار بر رضایتمندی شناسایی شدند. همچنین، استفاده از فناوریهای مدرن با افزایش کارایی و کاهش پیچیدگیهای شغلی، تأثیر چشمگیری بر رضایت شغلی کارکنان داشت. با این حال، شفافیت ارتباطات تأثیر معناداری نداشت که این موضوع میتواند ناشی از عدم تطابق این متغیر با نیازها و شرایط فرهنگی سازمان باشد. نتایج پایایی و روایی ابزار پژوهش نیز تأییدکننده اعتبار مدل مفهومی بودند. مقادیر آلفای کرونباخ، پایایی ترکیبی (CR) و میانگین واریانس استخراجشده (AVE) در محدوده قابل قبول قرار داشتند. بر اساس یافتهها، پیشنهاد میشود مدیران سازمانها بر تقویت ارتباطات دوسویه، ارائه بازخورد مستمر و بهرهگیری از فناوریهای مدرن تأکید کنند. همچنین، شفافیت ارتباطات باید در کنار سایر عوامل سازمانی مورد توجه قرار گیرد تا اثربخشی آن بر رضایت شغلی کارکنان افزایش یابد. |
| کلیدواژه ها |
| رضایت شغلی کارکنان، ارتباطات درونسازمانی، شفافیت ارتباطات، بازخورد، تعاملات دوسویه، فناوریهای مدرن. |
| وضعیت: پذیرفته شده |
