تاثیر ارتباطات درون سازمانی بر افزایش رضایت شغلی کارکنان در بانک صادرات ایران
کد مقاله : 1259-ICM (R1)
نویسندگان
محمد قاسمی *1، شادی نظرزاد2، عالیا نامجو3
1هیات علمی دانشگاه پیام نور مشهد ، گروه مدیریت
2ندارد
3کارمند بانک
چکیده مقاله
این پژوهش با هدف بررسی تأثیر ارتباطات درون‌سازمانی، شفافیت ارتباطات، بازخورد، تعاملات دوسویه و استفاده از فناوری‌های مدرن بر رضایت شغلی کارکنان انجام شد. پژوهش از نوع توصیفی-پیمایشی بوده و با استفاده از ابزار پرسشنامه 97 نفر از کارکنان بانک صادرات به‌عنوان نمونه مورد بررسی قرار گرفتند. داده‌ها با نرم‌افزارهای SPSS و SMART PLS تحلیل شدند.
نتایج نشان داد که تمامی متغیرهای مستقل، به‌جز شفافیت ارتباطات، تأثیر مثبت و معناداری بر رضایت شغلی کارکنان دارند. ارتباطات دوسویه و بازخورد به‌عنوان مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار بر رضایتمندی شناسایی شدند. همچنین، استفاده از فناوری‌های مدرن با افزایش کارایی و کاهش پیچیدگی‌های شغلی، تأثیر چشمگیری بر رضایت شغلی کارکنان داشت. با این حال، شفافیت ارتباطات تأثیر معناداری نداشت که این موضوع می‌تواند ناشی از عدم تطابق این متغیر با نیازها و شرایط فرهنگی سازمان باشد.
نتایج پایایی و روایی ابزار پژوهش نیز تأییدکننده اعتبار مدل مفهومی بودند. مقادیر آلفای کرونباخ، پایایی ترکیبی (CR) و میانگین واریانس استخراج‌شده (AVE) در محدوده قابل قبول قرار داشتند. بر اساس یافته‌ها، پیشنهاد می‌شود مدیران سازمان‌ها بر تقویت ارتباطات دوسویه، ارائه بازخورد مستمر و بهره‌گیری از فناوری‌های مدرن تأکید کنند. همچنین، شفافیت ارتباطات باید در کنار سایر عوامل سازمانی مورد توجه قرار گیرد تا اثربخشی آن بر رضایت شغلی کارکنان افزایش یابد.
کلیدواژه ها
رضایت شغلی کارکنان، ارتباطات درون‌سازمانی، شفافیت ارتباطات، بازخورد، تعاملات دوسویه، فناوری‌های مدرن.
وضعیت: پذیرفته شده