تفکر سیستمی به‌عنوان رویکردی نوین در تربیت دانش‌آموزان: تحلیل پیامدها و دستاوردهای آموزش سیستمی
کد مقاله : 1253-ICM
نویسندگان
زلفا حق گویان *1، وحیده سلوکی موتاب2
1استادیار دانشکده مهندسی پیشرفت، اقتصاد و مدیریت دانشگاه علم و صنعت ایران
2دانشجوی کارشناسی ارشد دانشکده هدی
چکیده مقاله
د هدف اصلی این پژوهش تحلیل پیامدها و دستاوردهای تفکر سیستمی در دانش آموزان است. روش پژوهش مروری می باشد. یافته های این پژوهش نشان داد که تفکر سیستمی در دانش آموزان دارای پیامدهای شناختی( شامل درک روابط و وابستگی‌ها بین اجزای پدیده‌ها، تفکر کل‌نگر و تحلیل شبکه‌ای به‌جای نگاه خطی، توانایی تشخیص علل ریشه‌ای مسائل و ارائه راه‌حل‌های پایدار و توانایی حل مسئله‌های پیچیده) ، پیامدهای اجتماعی و میان‌فردی(شامل افزایش همدلی و درک تأثیر رفتار فرد بر کل سیستم اجتماعی، تقویت همکاری و کار تیمی در گروه‌های یادگیری و توانایی دیدن تعارض‌ها و ایجاد گفت‌وگوی سازنده) ، پیامدهای رفتاری و نگرشی( شامل مسئولیت‌پذیری زیست‌محیطی و اجتماعی، سازگاری در برابر تغییر، کاهش نگاه سطحی و واکنشی ، افزایش تأمل و تحلیل در موقعیت‌های روزمره ، شکل‌گیری رفتارهای پایدار و اخلاقی) ، پیامدهای آموزشی( شامل بهبود کیفیت یادگیری میان‌رشته‌ای و ارتباط بین دروس، رشد تفکر انتقادی و مهارت حل مسئله‌های پیچیده، ایجاد نگرش یادگیری مادام‌العمر و ارتقای کیفیت درک مفاهیم علمی از طریق دید کلان و تحلیلی) و پیامدهای شخصی و روانشناختی(شامل افزایش خودآگاهی نسبت به نقش خود در سیستم‌های بزرگ‌تر، رشد انعطاف ذهنی، توان درک چنددیدگاهی و توانایی تعادل بین دیدگاه‌های مختلف و تقویت حس معنا و هدفمندی در زندگی، و تاب‌آوری در برابر تغییر و چالش‌ها ) می باشد.
کلیدواژه ها
کلیدواژه ها: تفکر سیستمی، دانش آموزان، آموزش و پرورش، پیامد تفکر سیستمی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر