| بررسی رابطه آگاهی عاطفی کارکنان و تعهد سازمانی با نقش میانجی تعهد عاطفی به مدیر |
| کد مقاله : 1241-ICM |
| نویسندگان |
|
محمدجواد عباسی نصر *، سعید اهدایی دانشگاه علم و فرهنگ |
| چکیده مقاله |
| هدف: تعهد و تعلق خاطر کارکنان از عوامل کلیدی پایداری سازمانها در محیط رقابتی امروز است. این پژوهش با هدف تبیین رابطه آگاهی عاطفی کارکنان و تعهد سازمانی و بررسی نقش میانجی تعهد عاطفی به مدیر در این رابطه انجام شد تا سازوکارهای تقویت تعهد سازمانی روشنتر گردد. روش: پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش، توصیفی-پیمایشی و مقطعی است. جامعه آماری شامل ۱۲۵ کارمند شش مؤسسه فرهنگی و مردمنهاد کوچک و متوسط بود که به روش سرشماری انتخاب شدند. برای سنجش متغیرها از پرسشنامههای سانتانا-مارتینز و همکاران (۲۰۲۲) با مقیاسهای اعتبارسنجیشده آگاهی عاطفی (سه بعد)، تعهد سازمانی (سه بعد) و تعهد عاطفی به مدیر استفاده شد. دادهها با نرمافزارهای SPSS و SmartPLS و با بهرهگیری از مدلسازی معادلات ساختاری تحلیل گردید. یافتهها: نتایج نشان داد آگاهی عاطفی کارکنان رابطه مثبت و معناداری با تعهد سازمانی دارد و بهطور مثبت بر تعهد عاطفی به مدیر اثرگذار است. تعهد عاطفی به مدیر نیز بهطور معنادار تعهد سازمانی را افزایش میدهد. تحلیل میانجیگری نشان داد این متغیر ۳۶ درصد از تأثیر آگاهی عاطفی بر تعهد سازمانی را تبیین میکند. نتیجهگیری: یافتهها اهمیت توسعه مهارتهای آگاهی عاطفی و تقویت روابط عاطفی مثبت میان مدیران و کارکنان را برجسته میسازد. ارتقای توانایی شناخت و مدیریت احساسات و ایجاد فضای کاری حمایتگر و همدلانه میتواند به افزایش رضایت شغلی، کاهش ترک خدمت و بهبود عملکرد سازمانی بینجامد. مدیران بهویژه در سازمانهای فرهنگی و غیرانتفاعی میتوانند با برنامهریزی آموزشی و فرهنگی هدفمند، زمینه ارتقای تعهد سازمانی را فراهم کنند. |
| کلیدواژه ها |
| آگاهی عاطفی، تعهد سازمانی، تعهد عاطفی به مدیر، مدیریت منابع انسانی، مؤسسات فرهنگی و مردمنهاد. |
| وضعیت: پذیرفته شده |
