| بررسی رابطه ساده و چندگانه بین اخلاق حرفه ای و رهبری تحولی با رفتارهای خود توسعه ای در بین مدیران ابتدایی شهرستان ماهشهر |
| کد مقاله : 1237-ICM |
| نویسندگان |
|
پریوش ملحانی *، ساجده علی زاده، پروین محمدزاده گروه علوم تربیتی، واحد امیدیه، دانشگاه آزاد اسلامی، امیدیه، ایران. |
| چکیده مقاله |
| این پژوهش با هدف بررسی رابطه ساده و چندگانه بین اخلاق حرفه ای و رهبری تحولی با رفتارهای خود توسعه ای در بین مدیران ابتدایی شهرستان ماهشهر انجام شد. پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی بوده است. این پژوهش در زمره پژوهش های کاربردی بود. جامعه آماری 220 نفر بودند و تعداد 136 نفر به عنوان نمونه آماری به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. تجزیه و تحلیل داده ها در دو بخش آمار توصیفی (میانگین، انحراف استاندارد، کمترین و بیشترین نمره) و آمار استنباطی شامل؛ ضریب همبستگی ساده پیرسون و رگرسیون چندگانه گام به گام به وسیله نرام افزار SPSS نسخه 28 انجام شد. نتایج نشان داد بین مولفه های اخلاق حرفه ای شامل مسئولیت اجتماعی (002/0P< , 355/0=r)، مسئولیت علمی (۰۰۱/0P< , 386/0=r)، تعلق به اجتماع (006/0P< , 304/0=r) و خودکارآیی (004/0P< , 332/0=r) با رفتارهای خودتوسعه ای رابطه معنی داری وجود دارد. همچنین بین مولفه های رهبری تحولی شامل مولفه های ملاحضه فردی (003/0P< , 330/0=r)، ترغیب ذهنی (007/0P< , 301/0=r)، انگیزش الهام بخش (001/0P<, 411/0=r) و نفوذ آرمانی (004/0P< , 341/0=r) با رفتارهای خودتوسعه ای رابطه معنی دار و مثبتی وجود دارد ولی بین سبک رهبری آرمانه (005/0P< , 311/0-=r)، با رفتارهای خودتوسعه ای رابطه ی معنی دار و وجود دارد. همچنین نتایج نشان می دهد از میان متغیرهای پیشبین رفتارهای خودتوسعه ای مدیران، 3 مولفه ی انگیزش الهام بخش، ملاحضه فردی، ترغیب ذهنی و پیشبینی کننده های مهم برای متغیر رفتارهای خودتوسعه ای مدیران می باشند. |
| کلیدواژه ها |
| اخلاق حرفه ای، رهبری تحولی، رفتارهای خود توسعه ای |
| وضعیت: پذیرفته شده |
