| شناسایی و رتبهبندی عوامل موثر در تبلیغات معنوی در فضای مجازی با تمرکز بر فرهنگ عاشورا |
| کد مقاله : 1232-ICM |
| نویسندگان |
|
معصومه محب خواه سیاهمزگی1، سید حمید خداداد حسینی *2، مهرعلی همتی نژاد3 1راهبرد شمال رشت ایران 2استاد بازرگانی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس 3استاد و عضو هیات علمی دانشگاه گیلان |
| چکیده مقاله |
| این پژوهش با هدف شناسایی و رتبهبندی عوامل موثر در تبلیغات معنوی در فضای مجازی با تمرکز بر فرهنگ عاشورا انجام شده است. این تحقیق از نظر نوع هدف، کاربردی – توسعهای و از نظر روش ترکیبی کیفی-کمی میباشد. در این پژوهش ابتدا عوامل موثر بر تبلیغات معنوی در فضای مجازی به صورت جستوجو در ادبیات گذشته شناسایی شدند و سپس بهوسیلهی مصاحبه با افراد خبره که در این تحقیق افرادی که فعّال در حوزهی فضای مجازی بودند، عوامل موثر در تبلیغات معنوی را نهایی نمودند. تعداد مصاحبهشوندگان تا اشباع نظری 12 نفر بودند و افراد با روش نمونهگیری گلولهبرفی انتخاب شدند. ابتدا از ادبیات تحقیق عوامل موثر در تبلیغات معنوی شناسایی و سپس از طریق مصاحبه بهوسیلهی تحلیل محتوا، عوامل مقولهبندی و نهایی شدند. مقولههای شناسایی شده شامل: ویژگیهای مبلغ، مهارتهای مبلغ، عوامل موثر بر پیام تبلیغ، عملیاتهای انجام شده در انتقال پیام، عوامل زمینهای و محیطی و عوامل موثر بر مخاطب بودند. در مرحله کمی، تعداد 70 نفری که در مرحله قبل شناسایی شده و در فضای مجازی فعّالیّت داشتند، با استفاده از پرسشنامه عوامل 65 گانه شناسایی شده رتبه بندی نمودند. |
| کلیدواژه ها |
| رتبهبندی؛ تبلیغات معنوی؛ فضای مجازی؛ فرهنگ عاشورا |
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |
