شناسایی و اولویت‌بندی پیشران‌های استراتژیک بازاریابی در صنعت پتروشیمی ایران با رویکرد آینده گرا (مطالعه موردی: شرکت پتروشیمی امیرکبیر)
کد مقاله : 1224-ICM
نویسندگان
hiva didari *1، آرمین رجب زاده2
1......................
2............
چکیده مقاله
هدف این پژوهش، شناسایی و اولویت‌بندی پیشران‌های استراتژیک بازاریابی در صنعت پتروشیمی ایران با استفاده از رویکرد آینده‌پژوهی تا افق 1410 است. این پژوهش به بررسی عوامل کلیدی و روندهای مؤثر بر بازاریابی استراتژیک در صنعت پتروشیمی ایران می‌پردازد و تلاش می‌کند تا با شناسایی این پیشران‌ها، به شرکت‌های پتروشیمی در تدوین استراتژی‌های بازاریابی مؤثر کمک کند. روش تحقیق شامل مطالعات کتابخانه‌ای، مصاحبه با خبرگان و استفاده از تکنیک دلفی و تحلیل اثرات متقاطع (میک‌مک،) است. در این پژوهش، 50 پیشران استراتژیک بازاریابی شناسایی و با استفاده از نظرات خبرگان و تحلیل‌های آماری، اولویت‌بندی شده‌اند. نتایج نشان می‌دهد که عواملی نظیر تنوع در محصولات، پرورش نیروی کار متخصص، رشد چین و هند، اقتصاد هیدروژن، و فناوری‌های جدید از مهم‌ترین پیشران‌های استراتژیک بازاریابی در صنعت پتروشیمی ایران هستند. تحلیل اثرات متقاطع نشان داد که این عوامل تأثیرات متقابل و گسترده‌ای بر یکدیگر دارند. نتیجه ارزیابی اقدامات و سیاست ها، نشان می دهد. اقدام «نرخ خوراک» و « استراتژی صحیح برای توسعه محصولات » پایدارترین رتبه را دارا هستند. و اقدام "شناسایی بازارهای جدید" ناپایداری خفیفی را نشان می دهد پیشرانهای استراتژیک در این پژوهش شامل:وضعیت رقابت بازارهای جهانی،ترجیحات بازار انرژی، میزان تقاضای نفت خام و عرضه آن،تنوع در محصولات می باشند. با توجه به نتایج روش مولتیپول که پیش بینی و شناسایی بازارهای جدید استراتژیکترین گزینه برای بهبود بازاریابی محصولات پتروشیمی امیرکبیر در آینده و تاثیرگذارترین سیاست خواهد بود.
کلیدواژه ها
بازاریابی استراتژیک، پیشران‌های استراتژیک، صنعت پتروشیمی، آینده‌گرا، دلفی، تحلیل اثرات متقاطع
وضعیت: پذیرفته شده مشروط برای ارائه به صورت پوستر