تحلیل نقش شبکه‌های ارتباطی غیررسمی در گردآوری داده‌های مشتری جهت خلق بینش برای تصمیم‌گیری در بازاریابی هوشمند
کد مقاله : 1214-ICM
نویسندگان
علی اکبر اکبر زاده *1، فاطمه صالحی2
1دانشجو دکتری، مدیریت بازرگانی، دانشکده اقتصاد، مدیریت و حسابداری، دانشگاه یزد، یزد، ایران
2گروه مدیریت، دانشکده علوم انسانی، رشته مدیریت کسب‌وکار، دانشگاه میبد، یزد، ایران
چکیده مقاله
هدف: هدف این پژوهش، واکاوی نقش شبکه‌های ارتباط غیررسمی سازمان در گردآوری داده‌های کیفی مشتری جهت خلق بینش برای تصمیم‌گیری در بازاریابی هوشمند است.

روش: این پژوهش از نظر هدف، بنیادی-توسعه‌ای و از نظر روش، یک مطالعه کتابخانه‌ای-تحلیلی است که با واکاوی و سنتز نظام‌مند منابع معتبر (۲۰۱۸-۲۰۲۴) در حوزه‌های شبکه‌های ارتباطی غیررسمی، بازاریابی مبتنی بر داده و هوش مصنوعی انجام شده است. داده‌ها با تکنیک‌های تحلیل مضمون و اسنادکاوی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

یافته‌ها: یافته‌ها نشان می‌دهد که شبکه‌های غیررسمی در سه نقش کلیدی عمل می‌کنند: نخست، به عنوان «منبع زنده» برای گردآوری داده‌های کیفی و زمینه‌ای؛ دوم، به عنوان «مترجم و معناساز» برای تبدیل داده‌های خام به بینش‌های عملیاتی؛ و سوم، به عنوان «مکمل راهبردی» برای سیستم‌های هوش مصنوعی با تأمین داده‌های غنی کیفی.

نتیجه‌گیری: تلفیق هوش انسانی نهفته در شبکه‌های غیررسمی با قابلیت‌های تحلیلی هوش مصنوعی، یک چارچوب یکپارچه برای دستیابی به مزیت رقابتی پایدار از طریق «چابکی تحلیلی»، «بازاریابی اخلاق‌مدار» و «خلق ارزش پایدار برای مشتری» فراهم می‌آورد.
کلیدواژه ها
ارتباطات غیررسمی، بازاریابی مبتنی بر داده، بازریابی هوشمند، تصمیم گیری مشتری
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر