| تأثیر محتوای تولیدشده توسط کاربران در پلتفرمهای گردشگری بر انتخاب مقصد سفر: نقش میانجی ادراک کاربران |
| کد مقاله : 1207-ICM |
| نویسندگان |
|
آسیه ناظمی *1، مریم به نژاد2، نگین سنگری3 1گروه مدیریت، دانشکده علوم اجتماعی و اقتصادی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران 2دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازاریابی، گروه مدیریت، دانشکده علوم اجتماعی و اقتصاد،دانشگاه الزهرا، تهران، ایران 3استادیار، گروه مدیریت، دانشکده علوم اجتماعی و اقتصادی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران |
| چکیده مقاله |
| این پژوهش با هدف بررسی تأثیر محتوای تولیدشده توسط کاربران در پلتفرمهای گردشگری بر انتخاب مقصد سفر، با در نظر گرفتن نقش میانجی ادراک کاربران از پلتفرمهای گردشگری انجام شد. این تحقیق از نوع توصیفی–پیمایشی و از نظر هدف، کاربردی است. برای تدوین چارچوب نظری از مطالعات کتابخانهای و پژوهشهای داخلی و خارجی معتبر استفاده شد. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه استاندارد برگرفته از پژوهشهای چئونگ و همکاران (2022)، گوپتا و همکاران (2023) بود که پس از تأیید روایی محتوایی توسط خبرگان مورد استفاده قرار گرفت. جامعه آماری شامل کاربران دو پلتفرم گردشگری «علیبابا» و «یوتوپین» بود و با توجه به نامشخص بودن حجم جامعه، حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران ۳۸۴ نفر تعیین شد. پرسشنامهها بهصورت آنلاین و از طریق روش نمونهگیری در دسترس توزیع گردید. دادهها ابتدا با نرمافزار SPSS مورد تحلیل توصیفی و سپس با مدلسازی معادلات ساختاری (SEM) در نرمافزار SmartPLS تحلیل شدند. نتایج نشان داد محتوای تولیدشده توسط کاربران، چه احساسی و چه منطقی، تأثیر مثبت و معناداری بر ادراک کاربران از پلتفرمهای گردشگری دارد. در نهایت، نتایج نشان داد محتوای احساسی نقش قویتری در ایجاد ادراک مثبت و ترغیب افراد به انتخاب مقصد دارد. این یافتهها اهمیت مدیریت فعال محتوای گردشگری و تقویت محتوای الهامبخش، تجربی و احساسی در پلتفرمها را تأیید میکند. |
| کلیدواژه ها |
| ادراک کاربران از پلتفرمهای گردشگری، انتخاب مقصد سفر، محتوای تولیدشده توسط کاربر(UGC) |
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |
