بررسی تاثیر رقابت بازار محصول بر مدیریت سود با تاکید بر نقش توانایی مدیریت
کد مقاله : 1167-ICM
نویسندگان
سمیرا اسدی *1، محمدحسن قلی زاده2، شراره کاووسی3
1دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه مدیریت مالی، مؤسسه آموزش عالی کوشیار، گیلان، رشت، ایران
2دانشیار مدیریت مالی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه گیلان، رشت، ایران
3گروه مدیریت مالی، مؤسسه آموزش عالی کوشیار، گیلان، رشت، ایران
چکیده مقاله
در دو دهه اخیر، موضوع مدیریت سود بخش قابل‌توجهی از ادبیات پژوهش در حوزه حسابداری و مدیریت مالی را به خود اختصاص داده است. یافتن انگیزه‌های مدیریت سود، ابزارهای اعمال آن و عوامل موثر بر مدیریت سود از اهمیت فراوانی برخوردار است. این تحقیق با هدف بررسی تاثیر رقابت بازار محصول بر مدیریت سود واقعی با نقش تعدیل کننده توانایی مدیریت بین سال‌های 1393 تا 1402 بود که تعداد 133 شرکت به عنوان نمونه آماری پژوهش مورد بررسی قرار گرفت. این تحقیق از جنبه هدف، از نوع تحقیقات کاربردی بشمار می‌رود، از بعد نحوه استنباط، در گروه تحقیقات توصیفی- همبستگی قرار می‌گیرد. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل فرضیه‌های تحقیق با استفاده از روش رگرسیون ترکیبی با استفاده از نرم‌افزار اقتصادسنجی EViews10 در سطح اطمینان 95 درصد نشان داد که بین رقابت بازار محصول و مدیریت سود واقعی شرکت‌ها ارتباط مستقیم و معنی داری وجود دارد و توانایی مدیریت رابطه بین رقابت بازار محصول و مدیریت سود واقعی شرکت ها را به طور معکوس تعدیل می‌کند.
کلیدواژه ها
مدیریت سود، رقابت بازار محصول، توانایی مدیریت.
وضعیت: پذیرفته شده