تأثیر رضایت از آموزش بر عملکرد سازمانی با نقش میانجی درگیری شغلی و رضایت شغلی کارکنان
کد مقاله : 1153-ICM (R1)
نویسندگان
رضا اصغریه اهری *1، سینا اصغریه اهری2
1نداریم
2ندارد
چکیده مقاله
هدف پژوهش بررسی اثر رضایت از آموزش بر عملکرد سازمانی با در نظر گرفتن نقش میانجی درگیری شغلی و رضایت شغلی در یک هلدینگ بزرگ صنایع تندمصرف ایرانی بود. طرح پژوهش به صورت پیمایشی مقطعی با نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای متناسب و تحلیل با مدل‌سازی معادلات ساختاری مبتنی بر حداقل مربعات جزئی انجام شد. داده‌ها از ۴۰۰ کارمند گردآوری شد و روایی و پایایی ابزار با بارهای عاملی ۰٫۷۶ به بالا، آلفای کرونباخ ۰٫۸۶ به بالا، پایایی ترکیبی ۰٫۹۰ به بالا و AVE برابر یا بیش از ۰٫۶۴ تأیید شد و معیار فورنل و لارکر احراز شد. قدرت تبیین و برازش مدل مناسب به دست آمد به طوری که R² برای درگیری شغلی ۰٫۳۰۴ و برای رضایت شغلی ۰٫۳۲۳ و برای عملکرد سازمانی ۰٫۴۴۸ و شاخص GOF برابر ۰٫۴۸۱ محاسبه شد. نتایج نشان داد رضایت از آموزش بر درگیری شغلی، بر رضایت شغلی و بر عملکرد سازمانی اثر مثبت و معنادار دارد و درگیری شغلی و رضایت شغلی عملکرد سازمانی را تقویت می‌کنند. اثرات غیرمستقیم رضایت از آموزش بر عملکرد سازمانی از مسیر درگیری شغلی و از مسیر رضایت شغلی معنادار بود و میانجی‌گری جزئی مطابق با نظریه انتظار تبیین شد.
کلیدواژه ها
واژه‌های کلیدی: رضایت از آموزش؛ درگیری شغلی؛ رضایت شغلی؛ عملکرد سازمانی؛ مدل‌سازی معادلات ساختاری PLS.
وضعیت: پذیرفته شده