تبیین نقش نوآوری‌های مبتنی بر هوش مصنوعی در ارتباط مدیریت کیفیت زنجیره تامین و مزیت رقابتی پایدار سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران
کد مقاله : 1135-ICM
نویسندگان
علیرضا مسیبی *1، حمیدرضا فلاح لاجیمی2، ساناز فلاح گنجی3
1عضو هیات علمی دانشکده علوم اقتصادی و اداری، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران
2عضو هیات علمی گروه مدیریت صنعتی، دانشکده علوم اقتصادی و اداری دانشگاه مازندران
3دانشگاه مازندران
چکیده مقاله
هدف: در فضای رقابتی امروز، نوآوری در زنجیره تأمین و به‌کارگیری مدیریت کیفیت یکپارچه نقش کلیدی در دستیابی به مزیت رقابتی پایدار ایفا می‌کند. این پژوهش به بررسی اثر مدیریت کیفیت زنجیره تأمین و نوآوری‌های مبتنی بر هوش مصنوعی بر مزیت رقابتی پایدار در شرکت‌های سازنده تجهیزات صنعت نفت و گاز می‌پردازد.
روش: پژوهش حاضر از نظر هدف،کاربردی و از نظر شیوه گردآوری داده ها و اطلاعات توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش شرکتهای سازنده تجهیزات صنعت نفت و گاز ایران(عضو انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران) می باشد. روش نمونه گیری غیر تصادفی هدفمند است و اندازه نمونه آماری بر اساس روش نمونه گیری هدفمند شامل خبرگان علمی و تجربی می باشد. آزمون فرضیه های تحقیق از روش مدل سازی معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار SmartPls3 انجام شده است.
نتیجه گیری: نتایج آزمون فرضیه های تحقیق نشان می دهد از طریق دریافت بازخورد مؤثر درباره کیفیت عملکرد توسط مدیران ، مسئولیت خروجی بدون خطا و مشارکت فعال در تصمیم‌گیری می توان موجب بهبود مزیت رقابتی پایدار شد نتایج تحقیق نشان داد که مدیریت کیفیت زنجیره تأمین تأثیر مستقیمی بر نوآوری‌های مبتنی بر هوش مصنوعی ندارد، که می‌تواند ناشی از عدم آموزش مناسب کارکنان یا مشارکت کم مدیران در بهبود کیفیت باشد. بنابراین، توصیه می‌شود آموزش‌های مرتبط تقویت شود و مدیران نقش فعال‌تری در این فرآیند ایفا کنند
کلیدواژه ها
مزیت رقابتی پایدار ؛ نوآوری مبتنی بر هوش مصنوعی؛ مدیریت کیفیت زنجیره تامین
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر