بررسی تاثیر مدیریت ارتباط با مشتری بر وصول مالیات در سازمان امور مالیاتی(مطالعه موردی: ادارات امور مالیاتی استان آذربایجان غربی)
کد مقاله : 1130-ICM (R1)
نویسندگان
کوثر کاظمی *1، حکیمه نیکی اسفهلان2
1دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز
2استادیار، گروه مدیریت، واحد ارس، دانشگاه آزاد اسلامی، هادیشهر، ایران
چکیده مقاله
هدف تحقیق حاضر بررسی تاثیر مدیریت ارتباط با مشتری بر وصول مالیات در سازمانهای امور مالیاتی می‌باشد. پژوهش حاضر از نظر هدف از نوع پژوهش های کاربردی می باشد، و از نظر روش گردآوری اطلاعات از نوع پژوهش های میدانی است، و از نظر ماهیت پژوهش از نوع پژوهش های توصیفی می‌باشد. جامعه آماری شامل کلیه کارکنان ادارات امور مالیاتی استان آذربایجان غربی می باشند. که بر اساس آمار دریافتی 1070 نفر می باشند. برای تعیین حجم نمونه با توجه به محدود بودن جامعه آماری، با استفاده از جدول مورگان تعداد نمونه آماری 283 نفر بدست آمد. برای نمونه گیری از جامعه آماری از روش نمونه‌گیری تصادفی ساده استفاده شد. ابزار گردآوری داده‌ها در این تحقیق، پرسشنامه‎های استاندارد مدیریت ارتباط با مشتری از مامون و همکاران (2011) و میزان وصول مالیات از مودیان مالیاتی بات و ویرک (2014) می‎باشند که روایی و پایایی آنها ارزیابی و مورد تایید قرار گرفته شد. در بخش‌ تجزیه‌ و تحلیل‌ داده‎ها‌ از مدل‌سازی معادلات ساختاری (SEM) با رویکرد حداقل مربعات جزئی (PLS) به وسیله‌ی نرم افزار Smart PLS3 استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد مدیریت ارتباط با مودیان مالیاتی شامل ابعاد 1. تمرکز بر مؤدیان مالیاتی کلیدی، 2. ساختار سازمانی مدیریت ارتباط با مشتری، 3. مدیریت دانش در مدیریت ارتباط با مشتری و 4. فناوری مبتنی بر مدیریت ارتباط با مشتری بر وصول مالیات در ادارات امور مالیاتی استان آذربایجان غربی تاثیرگذار است.
کلیدواژه ها
مدیریت ارتباط با مشتری، وصول مالیات، سازمانهای امور مالیاتی، تمرکز بر مؤدیان مالیاتی کلیدی، ساختار سازمانی CRM، مدیریت دانش در CRM ، فناوری مبتنی بر CRM
وضعیت: پذیرفته شده