عوامل اثرگذاربر جذب گردشگران در اقامتگاه های بوم گردی استان گیلان
کد مقاله : 1116-ICM
نویسندگان
سید حمید خدادا حسینی1، سید محمود منصف شبگو2، حسین شیرین پور *3
1استاد دانشکدة مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران
2استادیار، دانشکدة مدیریت و اقتصاد ،عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت
3دانشجوی کارشناسی ارشد رشته مدیریت بازرگانی - تجارت الکترونیکی
چکیده مقاله
لزوم ایجاد امکانات پذیرش گردشگران و فراهم آوردن تسهیلات متناسب با انتظارات آنها و بر اساس معیارهای گردشگری پایدار از موضوعاتی است که در گردشگری ضرورتا مورد توجه قرار میگیرد. یکی از چالشهای دست-اندرکاران مراکز اقامتی جلب رضایت و جذب گردشگران است، به نحوی که زمینه بازگشت دوباره گردشگر را فراهم آورند. لذا با توجه به گسترش گردشگری، هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی عوامل اثرگذاربر جذب گردشگران در اقامتگاه های بوم گردی استان گیلان اسـت. تحقیق، از نظر هدف کاربردی و از نظر گردآوری داده ها توصیفی- پیمایشی و با توجه به بررسی رابطه بین متغیرها، از نوع همبستگی محسوب میشود. در این مطالعه، نمونه گیری به روش در دسترس و با فرمول کوکران از جامعه موردنظر به عمل آمده است. همچنین، داده ها از طریق پرسشنامه استاندارد با طیف لیکرت و از نظرات گردشگران اقامتگاههای بومگردی استان گیلان به تعداد 423 گردشگر گردآوری شد. در مُدل اندازه گیری جهت بررسی پایایی، از معیار پایایی مرکب و آلفای کرونباخ و جهت بررسی روایی از معیار روایی همگرا و روایی سازه استفاده شد که با توجه به مقادیر آنها، مدل اندازهگیری از پایایی و روایی مناسبی برخورد است. در مُدل ساختاری، ضرائب مسیر و مقدار t نشان داد که در سطح اطمینان 95 درصد کیفیت خدمات، کیفیت کالبدی، کیفیت محیطی، اثرات اجتماعی و کیفیت و تنوع غذایی در جذب رضایت گردشگران تأثیر مثبت و معناداری دارند. که در این بین تأثیر کیفیت خدمات با 72.2 درصد از همه بیشتر است.
کلیدواژه ها
بومگردی، رضایت گردشگران، کیفیت خدمات، کیفیت کالبدی،کیفیت محیطی، کیفیت و تنوع غذایی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر