بررسی تأثیر مکان و نوع برچسب اکولوژیکی بر قصد خرید با نقش میانجی توجه دیداری: یک مطالعه آزمایشگاهی با ردیاب چشم
کد مقاله : 1098-ICM
نویسندگان
روزا هندیجانی *1، ریحانه لایق2
1دانشکدگان مدیریت دانشگاه تهران
2دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
چکیده مقاله
برچسب‌های اکولوژیکی از ابزارهای کلیدی بازاریابی سازگاربامحیط‌زیست هستند که می‌توانند با انتقال پیام‌های زیست‌محیطی، توجه اولیه مصرف‌کنندگان را جلب و در تصمیم خرید آن‌ها تأثیرگذار باشند. بر اساس رویکرد پردازش شناختی اطلاعات، نوع و مکان ارائه برچسب نقش تعیین‌کننده‌ای در فرایند توجه و تصمیم‌گیری دارد. هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر نوع و مکان برچسب اکولوژیکی بر قصد خرید مصرف‌کنندگان با نقش میانجی توجه دیداری بود. این مطالعه به‌صورت آزمایشگاهی در آزمایشگاه تحقیقات کسب‌وکار دانشکده مدیریت دانشگاه تهران اجرا شد و داده‌ها با استفاده از دستگاه ردیاب چشم از ۱۸۰ دانشجو و فارغ‌التحصیل گردآوری گردید. متغیرهای مستقل شامل نوع برچسب (نوشتاری، گرافیکی و ترکیبی) و مکان برچسب (داخل و خارج بسته‌بندی) بودند. نتایج تحلیل میانجی‌گری با استفاده از پراسس نشان داد که نوع و مکان برچسب تأثیر غیرمستقیم معناداری بر قصد خرید از طریق توجه دیداری دارند. برچسب‌های داخلی سریع‌تر از برچسب‌های خارجی دیده شدند و برچسب‌های ترکیبی نسبت به نوشتاری زمان بیشتری برای نخستین تثبیت نگاه ایجاد کردند. همچنین، توجه دیداری اثر مثبت و معناداری بر قصد خرید داشت، درحالی‌که اثر مستقیم نوع و مکان برچسب بر قصد خرید معنادار نبود. این یافته‌ها نشان می‌دهد که طراحی و مکان‌یابی مناسب برچسب‌های اکولوژیکی می‌تواند از مسیر توجه دیداری، قصد خرید محصولات سازگاربامحیط‌زیست را تقویت کند.
کلیدواژه ها
برچسب اکولوژیکی، محصولات سازگار با محیط‌زیست، توجه دیداری، قصد خرید، روش تحقیق آزمایشی آزمایشگاهی، ردیاب چشم
وضعیت: پذیرفته شده