الگوی حکمرانی داده‌محور برای ارتقای تاب‌آوری و اخلاق سازمانی در نظام بانکی ایران
کد مقاله : 1080-ICM
نویسندگان
مهدی صباغی *
دانشجوی دکتری مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی، زاهدان، ایران
چکیده مقاله
در دهه‌های اخیر، تغییرات پرشتاب فناورانه و افزایش عدم‌قطعیت‌های محیطی، ضرورت بازاندیشی در مدل‌های حکمرانی و مدیریت سازمانی را بیش از پیش نمایان ساخته است. هدف پژوهش حاضر، تبیین و ارائه الگوی حکمرانی داده‌محور برای ارتقای تاب‌آوری و اخلاق سازمانی در نظام بانکی ایران است. پژوهش ازنظر هدف، کاربردی و ازنظر روش، ترکیبی اکتشافی است. در بخش کیفی، داده‌ها از طریق مصاحبه عمیق با ۱۵ نفر از خبرگان حوزه مدیریت فناوری اطلاعات و حکمرانی بانک‌ها گردآوری و با استفاده از تحلیل مضمون کدگذاری شد. در بخش کمی نیز، مدل پیشنهادی با روش مدل‌یابی معادلات ساختاری (PLS - SEM) و داده‌های حاصل از ۲۷۸ پرسشنامه تکمیل‌شده توسط مدیران و کارشناسان ارشد بانکی آزمون گردید. یافته‌ها نشان داد که حکمرانی داده‌محور از طریق بهبود شفافیت، یادگیری سازمانی و تصمیم‌گیری مبتنی بر شواهد، به‌طور معناداری موجب افزایش تاب‌آوری سازمانی و تقویت رفتار اخلاقی در سطوح فردی و سیستمی می‌گردد. همچنین، اخلاق حرفه‌ای نقش میانجی جزئی میان حکمرانی داده‌محور و تاب‌آوری سازمانی ایفا می‌کند. در پایان، الگوی نهایی حکمرانی داده‌محور با تأکید بر شاخص‌های پایداری، پاسخ‌گویی و یکپارچگی داده برای بانک‌های ایرانی ارائه شده است.
کلیدواژه ها
حکمرانی داده‌محور، تاب‌آوری سازمانی، اخلاق حرفه‌ای، نظام بانکی ایران، توسعه پایدار
وضعیت: پذیرفته شده مشروط