| از تعامل تا توسعه: بررسی رفتار مشارکتی خدمتدهندگان در کسب و کارهای پلتفرمی (موردکاوی: اینستاگرام) |
| کد مقاله : 1061-ICM |
| نویسندگان |
|
رضا عامری سیاهویی *1، معصومه حسین زاده شهری2 1پژوهشگر فوق دکتری، گروه مدیریت، دانشکده علوم اجتماعی و اقتصاد، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران 2دانشیار، گروه مدیریت، دانشکده علوم اجتماعی و اقتصاد، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران |
| چکیده مقاله |
| رشد فناوری اطلاعات و افزایش سریع و روز افزون استفاده از اینترنت موجب ایجاد شکل جدیدی از شیوه کسب و کارها همچون کسب و کارهای پلتفرمی گردیده است. آنچه در این کسب و کارها ضروری بوده شناخت مفهومی و مدیریت رفتار خدمت دهندگان به ویژه رفتار مشارکتی آنان بوده که زمینه ساز تدوبن استراتژی های مناسب در راستای توسعه می باشد. لذا در این پژوهش به بررسی رفتار مشارکتی خدمت دهندگان در راستای توسعه کسب و کارهای پلتفرمی پرداخته شده است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش اجرا در دسته پژوهش های توصیفی-پیمایشی قرار می گیرد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه خدمتدهندگانی هستند که در پلتفرم اینستاگرام به ارائه خدمات مشغول می باشند. حجم نمونه 235 نفر است که به روش نمونهگیری غیر احتمالی و هدفمند انتخاب شده اند. پس از مطالعه مبانی نظری و پیشینه تحقیقات، در خصوص رفتار مشارکتی خدمت دهندگان ابعاد (رفتار وظیفه شناسانه، تعامل شخصی، رفتار اطلاعاتی و رفتار نوع دوستانه) مشخص شدند. سپس روایی(تحلیل عاملی تائیدی) و پایایی(ضریب آلفای کرونباخ) بررسی و در نهایت به تحلیل فرضیه های پژوهش پرداخته شد. نتایج پژوهش بیانگر آن می باشد. که رفتار مشارکتی خدمت دهندگان در توسعه کسب و کار های پلتفرم اینستاگرام تاثیرگذار می باشد. همچنین در خصوص مولفه های رفتار مشارکتی خدمت دهندگان قابل ذکر است که رفتار وظیفه شناسانه خدمت دهندگان، تعامل شخصی خدمت دهندگان، رفتار اطلاعاتی خدمت دهندگان و رفتار نوع دوستانه خدمت دهندگان نیز در توسعه کسب و کارهای پلتفرم اینستاگرام تاثیرگذار می باشند. |
| کلیدواژه ها |
| توسعه کسب و کارهای پلتفرمی، تعامل، رفتار مشارکتی، خدمت دهندگان، اینستاگرام |
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |
