| تدوین چارچوب بازاریابی نوآورانه جهت ترویج محصولات پایدار در بازارهای نوظهور (مورد مطالعه: صنعت پوشاک) |
| کد مقاله : 1055-ICM |
| نویسندگان |
|
اسرا بابائی * کارشناس ارشد گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه پیام نور واحد ری، تهران، ایران |
| چکیده مقاله |
| مطالعه حاضر با هدف تدوین چارچوب بازاریابی نوآورانه جهت ترویج محصولات پایدار در بازارهای نوظهور صنعت پوشاک انجام شد. این مطالعه از نظر هدف یک پژوهش کاربردی-توسعهای است و از نظر شیوه گردآوری دادهها یک پژوهش توصیفی است با رویکرد پیمایش مقطعی میباشد. برای دستیابی به هدف از طرح پژوهش آمیخته اکتشافی استفاده گردید. جامعه مشارکتکنندگان شامل خبرگان نظری (اساتید بازاریابی) و خبرگان تجربی (مدیران صنعت پوشاک) است. با روش نمونهگیری نظری و پس از رسیدن به اشباع نظری در نهایت 17 نفر از خبرگان در بخش کیفی مشارکت کردند. در بخش کمی نیز از دیدگاه مدیران و کارشناسان بانکی استفاده شد و اندازه نمونه با فرمول کوکران 384 نفر برآورد گردید. نمونهگیری بخش کمی با روش خوشهای-تصادفی صورت پذیرفت. برای تحلیل دادهها در بخش کیفی از روش گراندد تئوری با نرمافزار Maxqda و در بخش کمی از روش حداقل مربعات جزئی با نرمافزار Smart PLS استفاده گردید. براساس مدل پارادایمی پژوهش مشخص گردید شرایط علی ( فشارهای نهادهای جهانی، عوامل قانونی، عوامل مرتبط با رقبا، عوامل مرتبط با مشتری، عوامل فناوری) بر پدیده محوری (بازاریابی نوآورانه) تاثیر میگذارند. پدیده محوری، شرایط زمینهای (شرایط و بسترهای بازارهای نوظهور پوشاک) و شرایط مداخلهگر (مقاومت قیمتی مصرفکننده) بر راهبردها و اقدامات (استراتژی بازاریابی پایدار) تاثیرگذارند. در نهایت منجر به پیامدها (ترویج محصولات پایدار، پایداری مالی، پایداری زیستمحیطی، پایداری اجتماعی) میشوند. |
| کلیدواژه ها |
| بازاریابی نوآورانه، محصولات پایدار، بازارهای نوظهور، صنعت پوشاک |
| وضعیت: پذیرفته شده |
