بازاریابی تلنگر اصلاح قیمت انرژی در ایران: مرور مفهومی، دسته بندی تلنگرها و کاربردهای سیاستی
کد مقاله : 1051-ICM
نویسندگان
افسانه حق بین1، محسن نظری *2
1سعادت آباد-بالاتر از میدان کتاب-بلوار فرحزادی-روبروی آسمان پنجم-مجتمع اساتید سرو-بلوک C1-طبقه4-واحد4.
2گروه بازاریابی دانشکدگان مدیریت دانشکده کسب و کار دانشگاه تهران، تهران ایران
چکیده مقاله
با توجه به اینکه ایران یکی از مصرف‌کنندگان بزرگ سوخت‌های فسیلی است و شدت انتشار دی‌ اکسید کربن در کشور بالاست، نیاز به اصلاح قیمت انرژی به عنوان یکی از ابزارهای کلیدی کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای مطرح است. با این حال، تجربیات گذشته نشان داده‌اند که اجرای چنین سیاست‌هایی بدون در نظر گرفتن پذیرش عمومی، با مقاومت اجتماعی روبه‌رو خواهد شد. با توجه به شرایط خاص ایران در زمینه مصرف و یارانه سوخت‌های فسیلی، استفاده از رویکردها و ابزارهای بازاریابی اجتماعی و اقتصاد رفتاری می‌تواند نقش مؤثری در تسهیل پذیرش عمومی سیاست‌های اصلاح قیمت انرژی ایفا کند. از این رو، بکارگیری «تلنگر» به عنوان یک ابزار اقتصاد رفتاری می‌تواند مسیر اجرای این سیاست‌ها را در ایران هموار سازد. این پژوهش بر مبنای چارچوب مانسچر و همکاران (2016)، ضمن مرور مطالعات پیشین در حوزه سیاست‌گذاری انرژی، شواهدی برای انواع مختلف تلنگرها فراهم نموده و راهکارهایی برای بکارگیری آن ها ارائه می دهد. در پایان، با اتکا به تحلیل مفهومی انجام یافته براساس پژوهش های پیشین، توصیه هایی برای استفاده از تلنگرها در طراحی سیاست‌های اصلاح قیمت انرژی متناسب با شرایط ایران ارائه می شوند.
کلیدواژه ها
بازاریابی، تلنگر، قیمت کربن، انرژی، بازاریابی اجتماعی.
وضعیت: پذیرفته شده