| تبیین مدل ساختاری مدیریت رفتارهای خرابکارانه دانشی بر اساس مشارکت در فعالیت های اجتماعی سازمانی و عاطفه مثبت کارکنان |
| کد مقاله : 1043-ICM |
| نویسندگان |
|
خاطره هادی دهکردی1، مهدی رشیدی *2 1کارشناسی ارشد مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت، دانشگاه پیـام نور، تهران، ایران. 2استادیار، گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت، دانشگاه پیـام نور، تهران، ایران. |
| چکیده مقاله |
| مدیریت دانش سازمانی و بررسی پیشایندهای آن با توجه به عصر کنونی که دانایی و یادگیری برای سازمان ها بسیار حیاتی شده است، موضوع مهم و درخور توجهی است. این پژوهش با هدف اعتباریابی مدل مدیریت رفتارهای خرابکارانه دانشی بر اساس مشارکت در فعالیتهای اجتماعی سازمانی و عاطفه مثبت کارکنان انجام شد. رویکرد پژوهش کمی بوده و در شمار پژوهشهای کاربردی قرار گرفته و از نظر روش گردآوری داده ها، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش کارکنان اداره کل ورزش و جوانان استان چهارمحال و بختیاری به تعداد 153 نفر بود که بر اساس روش کوکران تعداد 109 نفر به عنوان نمونه پژوهش به دست آمد. از نمونه گیری تصادفی ساده برای انتخاب نمونه ها استفاده شد تا تمامی افراد نمونه شانس برابر در مشارکت و تکمیل پرسشنامه داشته باشند. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه استاندارد بود که روایی صوری و سازه پرسشنامه ها تأیید شد و پایایی پرسشنامه برای تمامی متغیرها با آزمون آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی نیز تأیید شد. برای تحلیل داده ها از روش همبستگی از نوع کوواریانس و مدلیابی معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج نشان داد که مشارکت در فعالیتهای اجتماعی سازمانی بر عاطفه مثبت کارکنان و پنهان سازی و دستکاری دانش تأثیر معناداری دارد. عاطفه مثبت کارکنان نیز بر پنهان سازی و دستکاری دانش تأثیر معناداری داشت و نقش میانجی عاطفه مثبت کارکنان نیز در رابطه بین مشارکت در فعالیتهای اجتماعی سازمانی و پنهان سازی و دستکاری دانش نیز تأیید شد. همچنین برازش مدل کلی پژوهش، مناسب گزارش شد. |
| کلیدواژه ها |
| مشارکت در فعالیت های اجتماعی سازمانی، پنهان سازی دانش، دستکاری دانش، عاطفه مثبت. |
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |
