تبیین مدل ساختاری مدیریت رفتارهای خرابکارانه دانشی بر اساس مشارکت در فعالیت‏ های اجتماعی سازمانی و عاطفه مثبت کارکنان
کد مقاله : 1043-ICM
نویسندگان
خاطره هادی دهکردی1، مهدی رشیدی *2
1کارشناسی ارشد مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت، دانشگاه پیـام نور، تهران، ایران.
2استادیار، گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت، دانشگاه پیـام نور، تهران، ایران.
چکیده مقاله
مدیریت دانش سازمانی و بررسی پیشایندهای آن با توجه به عصر کنونی که دانایی و یادگیری برای سازمان‏ ها بسیار حیاتی شده است، موضوع مهم و درخور توجهی است. این پژوهش با هدف اعتباریابی مدل مدیریت رفتارهای خرابکارانه دانشی بر اساس مشارکت در فعالیت‏های اجتماعی سازمانی و عاطفه مثبت کارکنان انجام شد. رویکرد پژوهش کمی بوده و در شمار پژوهش‏های کاربردی قرار گرفته و از نظر روش گردآوری داده‏ ها، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش کارکنان اداره کل ورزش و جوانان استان چهارمحال و بختیاری به تعداد 153 نفر بود که بر اساس روش کوکران تعداد 109 نفر به عنوان نمونه پژوهش به دست آمد. از نمونه گیری تصادفی ساده برای انتخاب نمونه ‏ها استفاده شد تا تمامی افراد نمونه شانس برابر در مشارکت و تکمیل پرسش‏نامه داشته باشند. ابزار گردآوری داده‏ ها، پرسش‏نامه استاندارد بود که روایی صوری و سازه پرسش‏نامه‏ ها تأیید شد و پایایی پرسش‏نامه برای تمامی متغیرها با آزمون آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی نیز تأیید شد. برای تحلیل داده‏ ها از روش همبستگی از نوع کوواریانس و مدل‏یابی معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج نشان داد که مشارکت در فعالیت‏های اجتماعی سازمانی بر عاطفه مثبت کارکنان و پنهان‏ سازی و دستکاری دانش تأثیر معناداری دارد. عاطفه مثبت کارکنان نیز بر پنهان‏ سازی و دستکاری دانش تأثیر معناداری داشت و نقش میانجی عاطفه مثبت کارکنان نیز در رابطه بین مشارکت در فعالیت‏های اجتماعی سازمانی و پنهان ‏سازی و دستکاری دانش نیز تأیید شد. همچنین برازش مدل کلی پژوهش، مناسب گزارش شد.
کلیدواژه ها
مشارکت در فعالیت‏ های اجتماعی سازمانی، پنهان‏ سازی دانش، دستکاری دانش، عاطفه مثبت.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی