تأثیر بازاریابی ویروسی و بازاریابی همهمه ای بر قصد خرید مشتری با توجه به نقش میانجی اعتماد (مورد مطالعه: برند کیف و کفش حمید)
کد مقاله : 1037-ICM
نویسندگان
حمیده شکاری *1، مرتضی خلیلی2
1استادیار گروه مدیریت دولتی، دانشگاه پیام نور
2دانش آموخته کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور
چکیده مقاله
هدف از انجام این پژوهش، بررسی مدل ساختاری تأثیر بازاریابی ویروسی و بازاریابی همهمه ای بر قصد خرید مشتری از برند کیف و کفش حمید بود. روش تحقیق بر اساس هدف از نوع کاربردی و از جهت ماهیت توصیفی- پیمایشی بود. جامعه آماری این پژوهش کلیه مشتریان برند کیف و کفش حمید در شهر یزد بود. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران برابر با 384 نفر برآورد و روش نمونه گیری، روش تصادفی ساده بود. ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه های استاندارد بود که روایی آن ها توسط نظرات تعدادی از اساتید و خبرگان این حوزه و پایایی آن از طریق محاسبه ضریب آلفای کرونباخ بررسی و تایید شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی و آمار استنباطی استفاده شد. نتایج نشان داد که بازاریابی ویروسی و بازاریابی همهمه ای بر قصد خرید مشتری در برند کیف و کفش حمید تأثیر معناداری دارد. همچنین بازاریابی ویروسی بر اعتماد مشتری و اعتماد مشتری بر قصد خرید مشتری در برند کیف و کفش حمید تأثیر معناداری دارد. همچنین بازاریابی ویروسی بر قصد خرید مشتری با توجه به نقش میانجی اعتماد مشتری در برند کیف و کفش حمید تأثیر معناداری دارد. این پژوهش بر اهمیت ادغام این دو نوع بازاریابی در استراتژی‌های برند تأکید دارد و پیشنهاد می‌کند که برند کیف و کفش حمید با بهره‌گیری از این مدل، می‌تواند کمپین‌های مؤثرتری را طراحی کرده و در نتیجه، میزان فروش و وفاداری مشتریان را افزایش دهد.
کلیدواژه ها
بازاریابی ویروسی، بازاریابی همهمه ای، قصد خرید مشتری، اعتماد مشتری، برند کیف و کفش حمید
وضعیت: پذیرفته شده