بررسی تاثیر نوآوری و بازارگرایی بر عملکرد صادرات با نقش میانجی مزیت رقابتی : مورد مطالعه: مدیران و کارشناسان شرکتهای صادر کننده مواد غذایی استان کرمانشاه |
کد مقاله : 1016-ICM |
نویسندگان |
مرتضی رضائی * ندارم |
چکیده مقاله |
چکیده : این پژوهش، به بررسی تاثیر نوآوری و بازارگرایی بر عملکرد صادرات با نقش میانجی مزیت رقابتی در شرکتهای صادر کننده مواد غذایی استان کرمانشاه پرداخت. پژوهش حاضر باتوجه به هدف، کاربردی و باتوجه به نحوه گردآوری داده ها از نوع تحقیقات توصیفی پیمایشی محسوب میشود.جامعه آماری این تحقیق، مدیران و کارشناسان شرکت صادر کننده مواد غذایی مستقر در استان کرمانشاه بود. از فرمول کوکران جهت تعیین حجم نمونه استفاده شد.خروجی 119 نفر از بود که بطور تصادفی انتخاب شدند وپرسشنامه محقق ساخته شامل 36 سوال میان آنها توزیع شد. همچنین جهت تجزیه و تحلیل داد های جمع آوری شده، از روش آمار توصیفی و آمار استنباطی استفاده شد. از نرم افزار های smart pls و spss جهت مدل سازی معادلات ساختاری و تجزیه و تحلیل داده ها استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که نوآوری و بازارگرایی با میانجیگری مزیت رقابتی بر عملکرد صادرات تاثیر مثبت معنا داری دارند. نتایج پژوهش و خروجی مدل معادلات ساختاری نشان داد که بین نواوری و عملکرد صادرات با نقش میانجی مزیت رقابتی رابطه مثبت معنا داری وجود دارد. همچنین بازارگرایی با نقش میانجی مزیت رقابتی بر عملکرد صادرت تاثیر مثبت معنا داری می گذارد. نواوری بر عملکرد صادرات تاثیر مثبت دارد. اما بازارگرایی بر عملکرد صادرات تاثیر ندارد.نواوری و بازارگرایی بر مزیت رقابتی تاثیر مثبت دارند و مزیت رقابتی نیز بر عملکرد صادرات تاثیر مثبت دارد. |
کلیدواژه ها |
واژه های کلیدی: بازارگرایی،عملکرد صادرات،مزیت رقابتی،نوآوری |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |