| کاربرد الگوریتم خوشهبندی مقید برای تخصیص ناوگان حمل و نقل غیر همگن: مطالعه موردی صنایع غذایی |
| کد مقاله : 1010-ICM |
| نویسندگان |
|
مهسا پشنگ1، سیدحسین رضوی حاجی آقا *2 1کارشناس ارشد مدیریت صنعتی دانشکده مدیریت و علوم مالی، دانشگاه خاتم، تهران، ایران. 2عضو هیأت علمی |
| چکیده مقاله |
| تخصیص مطلوب خودرو یکی از گامهای کلیدی در دستیابی به یک ناوگان حمل و نقل کارآمد است. نکته اساسی در مساله تعیین اندازه ناوگان، یافتن حداقل تعداد خودرویی است که بتوانند با مجموع ظرفیت خود تقاضاهای موجود در یک شبکه توزیع را برآورده سازند. با افزایش ابعاد شبکه توزیع، پیچیدگی مساله تخصیص خودرو به صورت نمایی افزایش مییابد. به همین دلیل کاربرد ایده خوشهبندی به منظور یافتن گروههای مشابه از نقاط تقاضا در شبکه به منظور تخصیص خودرو مناسب به هر گروه قابل استفاده است. بدون تردید یک محدودیت اساسی در این خوشهبندی، گروهبندی نقاط تقاضا به گونهای است که مجموع تقاضای هر گروه از حداکثر ظرفیت خودروهای موجود در ناوگان فراتر نرود. در تحقیق حاضر به منظور یافتن ترکیب بهینه خودروها در توزیع یک محصول پروتئینی در سطح شهر تهران، از ایده خوشهبندی مقید استفاده شده است. نتیجه کاربرد این الگوریتم، گروهبندی 2106 نقطه فروش در قالب 91 خوشه مقید بوده است. پس از تخصیص خودروهای مناسب به خوشه، تعداد خودروهای ناوگان از وضعیت جاری 151 خودرو به 91 خودرو کاهش یافت که به کاهش معنادار در هزینههای ثابت و متغیر ناوگان منجر میشد. |
| کلیدواژه ها |
| ناوگان غیر همگن؛ اندازه ناوگان؛ تخصیص خودرو؛ خوشهبندی مقید. |
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |
